Avtomobilski teden 45,2024 Avtomobilski teden 45,2024
  Toyota: prvič po dveh letih nekaj manjši dobiček Največja avtomobilska tovarna na obli, japonska Toyota (plus Lexus plus Hino in pri nas bolj... Avtomobilski teden 45,2024

Toyota vztraja pri svoji dosedanji hibridni strategiji.

 

Toyota: prvič po dveh letih nekaj manjši dobiček

Največja avtomobilska tovarna na obli, japonska Toyota (plus Lexus plus Hino in pri nas bolj ali manj pozabljeni Daihatsu), je v globoki senci tistega, kar se dogaja z velikim konkurentom, torej nemškim Volkswagnom (VW). Pa kljub temu od tam prihajajo novice, ki za to megalomansko podjetje niso izjemno spodbudne.

Na Japonskem se poslovno leto končuje zadnji dan marca in zato primerjave niso povsem enostavne. Tako ali drugače, v tretjem letošnjem trimesečju (julij, avgust, september) je bil operativni dobiček manjši, kot so računali. To je prvi padec v zadnjih dveh letih, kar kljub vsemu dokazuje dobro poslovanje te japonske avtomobilske hiše, prisotne na tako rekoč vseh trgih na obli. Operativnega dobička je bilo v tem času za 7,55 milijarde dolarjev. To je za skoraj 20 odstotkov manj kot v primerljivem lanskem obdobju. Seveda imajo pri roki pojasnila: v ZDA je bila prodaja nekaj skromnejša, narasli so tudi nekateri stroški, na Japonskem se je dobiček zmanjšal celo za 28 odstotkov, medtem ko je bilo denarja na Kitajskem, ki je zanje prav tako zelo pomemben trg, manj zaradi večjih stroškov marketinga in konkurence predvsem domačih, torej kitajskih izdelovalcev avtomobilov. Kljub temu računajo, da se jim bo poslovnem letu 2024/25 posrečilo izdelati okoli 10,8 milijona vozil, kar pa je za nekako 240 tisoč manj, kot so načrtovali. Ob tem niso skrivali, da ima divizija, ki izdeluje gospodarska vozila in avtobuse, pri nas skoraj neznani Hino, nekaj težav s kakovostjo izdelave. Tudi temu delu Toyote na Kitajskem ne gre najbolje, hkrati pa so se ukvarjali s težavami, ki so jih imeli nekateri modeli tudi v ZDA. Načeloma in sicer Toyota ostaja zvesta svoji znani strategiji – orientaciji na hibridni pogon, zadržanosti pri baterijskih električnih avtomobilih (kar se je izkazalo za zelo smiselno) in vztrajanju pri kakovosti ter s tem priznani zanesljivosti njihovih avtomobilov. Je torej čudno, da že nekaj let povsem na vrhu največjih in tudi poslovno zelo uspešnih?!

***

Musk in Trump med predvolilno kampanjo nista skrivala naklonjenosti.

 

Koliko časa bo trajala ljubezen med Trumpom in Muskom?

Med podporniki novega oziroma prihodnjega predsednika ZDA Donalda Trumpa je gotovo zelo izstopal Elon Musk. Lastnik podjetja SpaceX, izvršni direktor skupine Tesla in lastnik omrežja X je med predsedniško kampanjo delil milijone. Trump mu v zameno za lojalnost obljublja pomembno mesto v novi administraciji (skrbel naj bi za zmanjšanje stroškov pri upravljanju države). Pod drugi strani pa Trump ni zavzet podpornik širitve proizvodnje oziroma prodaje baterijskih električnih avtomobilov, kar naj bi bilo v nasprotju z interesi Muska in Tesle. Sobivanje dveh ljudi, ki imata v svojih rokah ogromno moči in še več denarja, bo vsaj zanimivo in morda tudi turbulentno.

Musk in njegov vesoljski SpaceX, vreden več kot 200 milijard dolarjev, je tesno povezan z ameriško državo oziroma obveščevalno dejavnostjo. Tudi Muskov Starlink ima v tem pogledu pomembno mesto, še bolj ali izjemno pomemben je za Ukrajino. Tesla je po drugi strani v dokaj privilegiranem položaju na Kitajskem, največjem avtomobilskem trgu na obli. Tam nastajajo posamezni modeli te tovarne, leta 2023 je Tesla ustvarila petino vseh prihodkov in izdelala okoli 40 odstotkov vseh avtomobilov. Elon Musk je ta hip dobro zapisan pri kitajskem političnem vodstvu, kar pomeni, da je verjetno pomemben posrednik med ZDA in Kitajsko. Toda vse to je v očitnem nasprotju s Trumpovim političnim in ekonomskim nacionalizmom, saj so napovedane še dodatne carine tako na kitajsko kot tudi evropsko blago, v tem primeru predvsem avtomobile. Upoštevaje delovanje administracije v času prvega Trumpovega mandata ni nujno, da Musk lahko računa na neskončno podporo. Končno je ranljiv tudi zaradi ukrepov sedanje administracije, ki preiskuje delovanje sistema avtonomne vožnje v Teslah, znano je njegovo nasprotovanje sindikalni organiziranosti ipd. Pod velikim vprašanjem je tudi aprila objavljen Muskov načrt, po katerem naj bi v sosednji Mehiki zgradili veliko (giga) tovarno, Trump pa prav južno sosedo obtožuje marsičesa. Res je, da se je vrednost delnice tega avtomobilskega podjetja tisti hip, ko je Trump objavil zmago – čeprav še ni bila uradno potrjena – zvišala za krepkih 13 odstotkov in se je vrednost Muskovega premoženja napihnila še za nekaj milijard dolarjev. Toda upoštevaje muhavost in nepredvidljivost Donalda Trumpa se kaj lahko zgodi, da bo ‘ljubezen’ z Elonom Muskom kaj kmalu na preskušnji. Ne bo presenetljivo.

Janez Kovačič