Avtomobilski teden 41, 2020 Avtomobilski teden 41, 2020
Tesla: največ izdelanih avtomobilov doslej Tako je to z ‘našo’ Teslo, ki je pretežno v rokah slovitega in precej nepredvidljivega Elona Muska: v letošnjem... Avtomobilski teden 41, 2020

Tesla je v letošnjem tretjem trimesečju dosegla absoluten produkcijski rekord.

Tesla: največ izdelanih avtomobilov doslej

Tako je to z ‘našo’ Teslo, ki je pretežno v rokah slovitega in precej nepredvidljivega Elona Muska: v letošnjem tretjem četrtletju, ki se je končalo pred dnevi, je tovarna izdelala 139.300 avtomobilov. To je največje število izdelanih vozil v enem samem trimesečju. Toda kljub temu se je vrednost Teslinih delnic na Wall Streetu zmanjšala za 5,7 odstotka, pri čemer je bil to eden največjih borznih padcev nasploh. Tesla torej ne preseneča.

Seveda je bila tudi v tem trimesečju v ospredju Tesla Model 3, nekaj sta dodala še Tesla S in Y. Pravzaprav podatki kažejo, da sta si ‘trojka’ in model Y odrezala največji kos v tej produkcijski pogači, in sicer je bilo narejenih okoli 128 tisoč vozil. Letos je ta ameriška avtomobilska hiša na trge poslala skupaj 318 tisoč vozil, kar je zanjo ugodna številka. Toda če bo hotela izpolniti tisto, kar je napovedal Musk – letos naj bi po njegovem naredili nekako 500 tisoč vozil, kar bi bil absoluten rekord doslej – jih čaka v zadnjem letošnjem trimesečju še veliko dela. Tovarni je veliko preglavic povzročila pandemija Covida-19, saj tovarna v kalifornijskem Freemontu stala ves marec in april, pa deloma tudi v maju. Tedaj je Musk tako rekoč izsilil ponovno odprtje tovarne, saj je napovedal, da se bo proizvodnja drugače preselila v kakšno drugo zvezno državo, še najbolje in najprej v Teksas. Grožnja je zalegla, pomagale so celo kalifornijske oblasti, ki so presegle pooblastila okrožja, v katerem obratuje tovarna. Edina tovarna na tujem, kjer nastajajo Tesle oziroma Tesla 3, je kitajski Šanghaj. Na tem največjem avtomobilskem trgu na obli so zgolj julija in avgusta prodali nekaj več kot 23 tisoč Tesel Model 3, produkcijske zmogljivosti tovarne v Šanghaju pa so okoli 150 tisoč vozil letno.

Sicer pa še vedno drži: letos se je vrednost Teslinih delnic zvišala za okoli 400 odstotkov – kljub zgoraj omenjenemu padcu pred nekaj dnevi …

***

Na prodajo avtomobilov utegne precej vplivati zakon o DMV – spremenjen ali takšen, kot je.

Kaj pa zakon o DMV?

V okoliščinah, ki poslu z avtomobili niso posebej naklonjene – kar pa seveda ni izjema – je vse, kar je povezano z davki nanje, toliko bolj zanimivo in vroče.

Pred začetkom pandemije je postalo jasno, da bo 1. januarja 2021 dokončno začela veljati evropska direktiva, po kateri se bodo vrednosti izpustov CO2 določale po novem merilnem protokolu WLTP. Ta bo nadomeščal stari oziroma zastareli NEDC. Oba bistveno vplivata na višino slovenskega davka na motorna vozila (DMV), ki je na evropskih tleh precej unikaten. Toda vrednosti po WLTP bodo bistveno višje kot po NEDC. To bi lahko pomenilo, da se bodo avtomobili prvega januarja prihodnje leto precej podražili – če se ne bo spremenil sedaj veljavni zakon o DMV. Ta hip kaže, da se ne bo.

Sedanji zakon o DMV določa višino dajatev glede na izpust CO2 v desetih razredih in je različen za bencinske oziroma dizelske motorje. Obračuna se na tovarniško oziroma prodajno ceno avtomobila, nato se določi še DDV oziroma davek na dodano vrednost. Ker bo WLTP torej prinesel drugačne (večje) vrednosti izpusta CO2 v gramih na kilometer, se bo lahko zgodilo, da bodo posamezni avtomobili ‘preskočili’ več razredov in se zato občutno podražili. Sekcija uvoznikov avtomobilov pri Trgovinski zbornici Slovenije je tako prejšnji kot sedanji vladi prav zaradi tega predlagala spremembo sedanjega zakona o DMV. Doslej se ni zgodilo prav nič. Uvozniki oziroma prodajalci avtomobilov ob tem opozarjajo, da je časa zelo malo, kajti ‘usodni’ 1. januar je skoraj pred vrati. Ne gre le za to, da novega zakona še ni, pač pa bi ali bo njegova uveljavitev v praksi zahteva kar nekaj časa.

Kaj se torej utegne zgoditi v času do konca letošnjega leta? Možnosti sta zgolj dve: ali bo vse ostalo tako, kot ta hip je, ali pa bomo tik pred zdajci dobili novi (spremenjeni zakon) o DMV in bo zmeda precejšnja. V prvem in drugem primeru bodo na preskušnji predvsem – kupci …

***

Ola Källenius: usmeritev k najdražjim.

Mercedes-Benz in nova premijska strategija

Mercedes-Benz, najpomembnejši del skupine Daimler AG, se letošnjega leta ne bo spominjal s kakšnim posebnim veseljem. Ne bo edini v avtomobilski druščini, toda nesporno je, da nemška premijska tovarna že precej časa ni bila tako na tesnem, kot je zadnje čase. In zato ukrepa.

V drugem letošnjem četrtletju je tovarna oziroma skupina pridelala kar 1,9 milijarde evrov izgube. To je seveda številka, ki je zahtevala reakcijo. Ola Källenius, ki je lani za krmilom skupine zamenjal slovitega Dieterja Zetscheja in s tem postal prvi ne-Nemec na tem položaju, je objavil obsežen načrt prestrukturiranja. Ta seveda vključuje tudi odpuščanje, pri čemer je bilo pred časom objavljeno, da bo ob delo okoli 3 do 4 odstotke zaposlenih oziroma nekako 10 tisoč. Vprašanje je, ali bodo v Stuttgartu ostali zgolj pri tej številki, kajti v prej omenjenem načrtu je med drugim zapisano tudi zmanjšanje stroškov za visokih 25 odstotkov. Kakorkoli že, te dni sta skupina in njen Källenius predstavila novo strategijo. Vse tisto, kar je ob tem povedal prvi mož trikrake zvezde, izjemno ne preseneča: razred A in B sta marsikaj prinesla, toda v prihodnje bo fokus na drugih avtomobilih oziroma dejavnostih, je dejal. Seveda je imel pri tem v mislih tudi električne avtomobile (razred EQ), toda še bolj tiste, katerih cena naj bi bila med 100 in 150 tisoč evrov! Zanimivo je, da so pred meseci, ko je na trg pripeljala nova izvedenka najbolj prestižnega modela S, zatrdili, da ga ne bodo ponudili v električni izvedbi. Po novem pa bo šel ‘ES’ tudi na elektriko in to že verjetno prihodnje leto, je bil prepričljiv Källenius. Tako ali drugače, zdi se, da se z novo strategijo Mercedes-Benz bolj kot prej vrača k premijskim koreninam.

Janez Kovačič