Avtomobilski teden 23, 2018 Avtomobilski teden 23, 2018
Denar je plaha ptica, politika pa njegov nesporni gospodar. Ni nujno, da vedno drži, zvečine pa že. Dokaz? ZDA, Iran in nato vsi drugi,... Avtomobilski teden 23, 2018

PSA se umika iz Irana in verjetno mu bo sledila še kakšna druga (avtomobilska) tovarna.

Denar je plaha ptica, politika pa njegov nesporni gospodar. Ni nujno, da vedno drži, zvečine pa že. Dokaz? ZDA, Iran in nato vsi drugi, tudi Evropa in njena avtomobilska industrija.

Ko so se pred časom ZDA odločile, pravzaprav je tako odločil Trump, da izstopijo iz sporazuma z Iranom o omejevanju jedrskega orožja, je bilo jasno, da se bodo začele podirati domine. Američani so namreč vsem tistim, ki bi si drznili sodelovati s to srednjeazijsko državo, zagrozili s sankcijami v slogu – mi ali Iran. Evropska unija se je temu vsaj retorično močno uprla, toda videti je, da v tej bitki s svojo ‘zaveznico’ izgublja. Francoski avtomobilski koncern to tudi potrjuje.

PSA, ki je bil nekoč pomemben izdelovalec in tudi prodajalec svojih avtomobilov v Iranu, se je pred dvema letoma, ko so bile odpravljene sankcije zoper to državo, znova vrnil na ta obetavni in avtomobilsko lačni trg. Ni bil edini, družbo so mu delale tudi druge tovarne, denimo prav tako francoski Renault. Sedaj pa so iz PSA sporočili, da bodo »suspendirali vse aktivnosti, povezane s skupno naložbo v Iranu, da bi se tako izognili sankcijam ZDA«. Pred časom so namreč začeli skupno naložbo z iranskim podjetjem Iran Khodro, vredno približno 700 milijonov evrov, medtem naj bi Renault prav tako z iranskim partnerjem investiral v tovarno s kapaciteto 350 tisoč vozil v letu dni. Vse kaže, da so v stiski tudi druga francoska podjetja, ki delajo v Iranu, recimo Total. Odločitev PSA je zanimiva, saj ni prisoten na ameriškem trgu, vendar je jasno – roka Amerike je dolga, pa naj bo to prav ali ne.

***

Dieter Zetsche je šel na zagovor k nemškemu prometnemu ministru.

Utegne se zgoditi, da bo afera z dizelskimi motorji vsaj oplazila tudi Daimler AG. Ta ima v svoji lasti Mercedes-Benz, znamko, ki vsaj doslej ni bila neposredno vmešana v vse tisto, kar je prinesel Diesel-Gate.

Nemški prometni minister Andreas Schöer je namreč zagrozil, da bi utegnili omenjeno avtomobilsko tovarno kaznovati zaradi morebitne goljufije pri dizelskih motorjih. Tako se je odločil po pogovoru z Dieterjem Zetschejem, prvim človekom Daimlerja AG; ministra je namreč zanimalo, koliko Mercedesov bo treba pregledati oziroma ustrezno ‘popraviti’ po tistem, ko so v enem izmed vozil našli nedovoljeno softversko opremo. Po pisanju tednika Spiegel naj bi bilo ‘okuženih’ vsaj 750 tisoč osebnih vozil in kombijev omenjene avtomobilske tovarne, zaradi česar bi moralo stuttgartska avtomobilska hiša plačati 3,75 milijarde evrov kazni.

Pred slabim mesecem je regulator KBA od Daimlerja AG zahteval vpoklic kombijev Vito, ki jih poganja 1,6-litrski dizelski motor, saj naj bi zaznali ‘kršitev emisijskih pravil’. Tovarna se bo na odločitev regulatorja pritožila, Spiegel pa je ob tem poročal, da naj bi bili neustrezni oziroma problematični tudi nekateri dizelski motorji, ki jih Mercedes-Benz vgrajuje v razred C, in sicer vsaj 80 tisoč.

Nihče od vpletenih te novice ni komentiral in to bi najbrž že kaj pomenilo …

***

Fiat Tipo v Evropski uniji ne bo več naprodaj.

Sergio Marchionne naj bi se prihodnje leto upokojil, kar pa seveda ne pomeni, da nima vizije o nadaljnji usodi koncerna FCA, ki ga vodi. Petletni načrt, ki ga je predstavil pred nedavnim, kaže na usihajoči pomen nekdaj matičnega Fiata.

Italijanska avtomobilska hiša se bo v prihodnje bolj posvetila električnim in hibridnim pogonom oziroma avtomobilom. Odločitev seveda ne more biti posebej presenetljiva, pri čemer naj bi imela serija 500 odločilno vlogo. Tako naj bi Fiat 500 dobil blagi hibridni in električni pogon, medtem ko naj bi Fiatoma 500L in 500X namenili le omenjeni blagi hibridni pogon. Marchionnejeva ideja se zdi precej razumljiva: Fiat 500 je zlasti na Stari celini zelo uspešen, še najbolj v urbanih okoljih, torej tam, kjer je električni pogon zelo smiseln. Je pa zato vsaj nekoliko presenetljiva usoda Tipa, ki je v italijanski ponudbi relativno nov, medtem ko dejstvo, da se po dolgih letih poslavlja Punto, ne more biti.

Tipo bo pomahal v slovo v Evropski uniji, kjer se pripravljajo na uvedbo novih okoljskih pravil leta 2021. Kot pravijo pri Fiatu, bi bila »predelava Tipa, da bi ustrezal tem zahtevam, kljub vsemu predraga«. Toda avtomobil ne bo povsem izginil, saj ga bodo še naprej ponujali v državah izven Evropske unije, pa v Afriki in nekaterih azijskih državah, vsekakor tudi v Turčiji, kjer nastaja. Puntu poje navček, pri čemer naj bi bila – tako Marchionne – nekaj časa v igri tudi ideja o selitvi proizvodnje iz Italije, vendar se to ne bo zgodilo. In tako se vprašanje postavlja samo po sebi: kam greš, Fiat?!

Janez Kovačič