Avtomobilski teden 14, 2021 Avtomobilski teden 14, 2021
‘Fools Day’ ni za vse Skozi časovno prizmo je vse se skupaj že kar daleč od aktualnosti. Toda ‘dogodek’ ponuja nekoliko drugačen pogled oziroma... Avtomobilski teden 14, 2021

Volkswagen v ZDA ne bo Voltswagen.

‘Fools Day’ ni za vse

Skozi časovno prizmo je vse se skupaj že kar daleč od aktualnosti. Toda ‘dogodek’ ponuja nekoliko drugačen pogled oziroma razmislek o tem, da je lahko vse skupaj nekoliko nelogično, krivično in morda tudi namerno.

Na kratko: tik pred 1. aprilom, dnevom, ki mu na drugi strani Atlantika pravijo ‘Fools Day’ in ki je hkrati priložnost, ki jo za različne potegavščine izkoristijo tudi velike korporacije, je nemški Volkswagen (VW) sporočil: preimenovali se bomo v Voltswagen of America. Novica je tako rekoč bliskovito obkrožila svet, še posebej tisti, ki ima v vizirju vse, kar je povezano z avtomobili. Povzele so jo znane in resne agencije, recimo sloviti Reuters, razpisal se je tudi Automotive News, publikacija oziroma splet, ki se specializirano ukvarja z avtomobilsko industrijo. Toda VW je hitro zaznal, da ‘novica’ v ZDA ni bila sprejeta s kakšnim posebnim navdušenjem. Potegnili so se nazaj, se opravičili in povedali, da je bilo vse skupaj namenjeno predvsem promociji VW ID.4, električnega športnegaterenca, ki so ga predstavili ameriškim kupcem. Nič ni pomagalo: bilo je nekako tako, kot da si je nemška korporacija na Fools Day edina dovolila ‘potegavščino’. Nemški koncern je bil deležen ostrih besed oziroma komentarjev, zelo ostri so bili pri Automotive News: nekdaj so trdili, da prodajajo dizel, sedaj pravijo, da prodajajo električne avtomobile, se jim je zapisalo. Zakaj tolikšna ostrina ob pravzaprav kar simpatični potezi na dan, ko je bilo verjetno objavljeno še marsikaj drugega?

Težko reči. Zdi se, da v ZDA še vedno ni pozabljen Diesel-Gate. Volkswagen ga je zakuhal kar sam in zato že doslej plačal visoko ceno in to ne le v denarju, pri čemer tistih 30 milijard dolarjev, kolikor je šlo za odškodnine ameriškim kupcem in plačilo kazni ameriškim oblastem, verjetno še ni dokončnih. Z vsem tem si je temeljito poslabšal svoj imidž. Sedaj skušaj storiti marsikaj, da bi ga popravil oziroma zloščil. Toda nesporno dejstvo je, da ni z dizelskimi motorji goljufal zgolj VW, pač pa tudi drugi, recimo Daimler AG oziroma Mercedes Benz, pa Fiat oziroma njegov Chrysler in zanesljivo še kdo. Toda kazni so bile skoraj simbolične, vsaj če jih primerjamo s tistim, kar je doslej plačal VW. Po drugi strani se ni mogoče izogniti občutku, da so Američani veliko bolj neprizanesljivi do tujih korporacij oziroma podjetij.

Verjetno še ni pozabljeno, kako se je pred leti na tnalu znašla japonska Toyota. Očitki o tem, da recimo hibridni Prius kar sam pospešuje in podobno, so precej škodovali japonski tovarni. Na koncu se je izkazalo, da je šlo za povsem izmišljeno gonjo. Toda škoda je bila povzročena in nihče je ni poravnal. In vendar drži, da je ameriška odškodninska zakonodaja izjemno ostra in lahko tudi največje ter najbogatejše spravi na kolena. To je pred dvajsetimi leti občutil tudi ameriški Ford v povezavi z gumarskim koncernom Firestone. Prav zaradi tega so trije veliki ameriški – General Motors, Ford in Chrysler – predlagali spremembo tovrstnih zakonov. To se ni zgodilo. Ampak nekaj občutka, da za vse le ne veljajo enaki vatli, ostaja.

***

Daciin Duster je vse bolj po volji slovenskega kupca.

Potrjena ofenziva športnih terencev

Je letošnji avtomobilski marec primerljiv z lanskim? Je letošnje trimesečje mogoče brez pomisleka postaviti ob bok lanskim trem mesecem? Težko. Ampak druge možnosti (skoraj) ni.

Marca je bilo na slovenskem trgu prodanih 7.067 osebnih avtomobilov. To je bilo za dobrih 157 odstotkov več kot marca lani. Na letni ravni je razlika bistveno manjša: v prvih letošnjih treh mesecih se je za nove avtomobile pri nas odločilo 16.291 kupcev oziroma 12,2 odstotka več kot v enakem lanskem obdobju. Številke oziroma odstotki povečanja so kar ugodni, še posebej za marec. A ni še pozabljeno: lanskega marca je bila precejšen del avtomobilskega posla opravljen le v nekaj dnevih, saj se je začel prvi ‘lockdown’. V tem pogledu je bil letošnji tretji mesec prodaji avtomobilske pločevine bistveno prijaznejši, zato tudi tako visoko povečanje. Slika na letni ravni je s tega zornega kota veliko realnejša. Vprašanje je le, kaj se bo dogajalo v prihodnjih mesecih.

Sicer pa številke za trimesečje rišejo kar pričakovano podobo: največ je bilo prodanih majhnih športnih terencev (SUV), in sicer 3.058. S tem so na drugo mesto potisnili avtomobile nižjega razreda (2.656), prav tiste, ki so skupaj z vozili nižjega srednjega razreda že dolgo krojili vrh slovenske avtomobilske prodaje. Precej za petami so jim bili srednjeveliki športni terenci (2.610), pa tudi veliki suvi so šli kar dobro v promet (1.683). Čeprav je po treh mesecih težko soditi, postaja bolj ali manj jasno, da se (tudi) na slovenskem avtomobilskem trgu dogajajo velike spremembe. Toda to niti ni več tako presenetljivo, kajti tržna ofenziva suvov vseh vrst in razredov traja že kar dolgo časa. Je pa treba vsaj omeniti, da je letošnja prodaja električnih baterijskih avtomobilov (EBA) nekoliko zaostala za lansko (335/396), kar je morda tudi posledica letošnjega znižanja subvencije zanje. Zdi se tudi, da se nekoliko prebuja prodaja priključnih hibridov (PHEV), saj sta bila lani v tem času prodana zgolj dva (!), letos pa 22.

Sicer pa postaja očitno, da je češka Škoda v velikem zagonu. Letos je tovarna pri nas prodala 2.168 avtomobilov, kar je več kot 26-odstotno povečanje. S tem so Čehi vsaj v omenjenem obdobju prehiteli francoski Renault (1.780) in kljub vsemu zaostali za nemškim Volkswagnom (2.619). Vse, kar je bilo zapisano, je opazno tudi na lestvici najbolje prodajanih avtomobilov: po letošnjih treh mesecih ostaja Renaultov Clio (826) še naprej tržni prvak, a se je na drugo mesto prebil Daciin športnoterenski Duster (576), medtem ko je Škoda Octavia dovolj suvereno zasedla tretje mesto (516). In za konec: med desetimi najbolje prodajanimi avtomobili je bilo kar sedem športnih terencev!

***

Tesle so na Kitajskem uspešne in priljubljene, a ne gre brez težav.

Tesla: na Kitajskem brez kamer

V precej napetih odnosih med velesilama, torej ZDA in Kitajsko, utegne biti veliko kolateralne škode. To je lani oziroma pred dvema letoma občutil kitajski mobilni velikan Huawei, lahko pa bi se nekaj podobnega zgodilo tudi Tesli.

Zgolj za osvežitev spomina: pred nedavnim je kitajska armada lastnikom Tesel »svetovala«, naj na vojaških območjih ne uporabljajo svojih vozil. Razlog? Tesle bi lahko bile uporabljene za vohunjenje. Zgodba ni bila pretirano napihnjena, pokomentiral jo je tudi Elon Musk. Se je pa tovarna sedaj kljub vsemu oglasila in sporočila, da je sistem kamer, ki jih uporabljajo avtomobili Tesle, izven Severne Amerike izključen. Sicer pa, so še dodali, tudi v ZDA se lahko lastniki Tesl odločijo izključiti sistem kamer. To pomeni, da ni omogočena avtonomna vožnja, nekaj, kar je na oni strani Atlantika precej priljubljeno in pogosto tudi precej (neodgovorno) uporabljeno …

Janez Kovačič

Preberite tudi