Večina voznikov oziroma lastnikov avtomobilov ve, da je zobati jermen tako s tehničnega kot z uporabniškega stališča zelo pomemben element avtomobilskega motorja. A zanje je daleč bolj pomembna praktična plat: kaj je treba vedeti?
Iz teorije zobati jermen poznamo; pri (nekaterih) motorjih z notranjim zgorevanjem poganjajo odmične gredi, odlikujeta pa jih predvsem tih tek in natančnost vodenja. Njihova slabost je, da imajo krajšo življenjsko dobo od verižnega pogona, zato jih je treba pogosteje menjati. Če jih ne, pride do poškodbe jermena, z njo pa do velike poškodbe motorja.
Pri novih ali novejših avtomobilih je prav, da se držimo napotkov o njihovem rednem vzdrževanju oziroma menjavi, kar je jasno določeno s strani proizvajalca avtomobila. Čeprav je pri tem vedno nekaj varnostne rezerve, kar v praksi pomeni, da lahko jermen zamenjamo nekaj kasneje, kot predvideno, to vsekakor odsvetujemo.
Kaj pa, če kupimo rabljen avtomobil, pri katerem ne vemo, kako ga je lastnik vzdrževal? V takšnem primeru ni izbire: med prvimi ukrepi naj bo menjava zobatega jermena! Strošek, torej cena jermena in dela mehanika, je zanemarljiv v primerjavi s tistim, kar se lahko zgodi, če se jermen poškoduje. Ne glede na to, ali se pretrga, ali se odtrga nekaj zob ali pa se zobje izrabijo, pride do premika odmične gredi glede na (pravilen) položaj glavne gredi. To pomeni, da se lahko (odprti) ventili srečajo z batom. Kar pomeni, da lahko počijo bati, se zvijejo ventili in še kaj hujšega. Nastali strošek je lahko večji od vrednosti celega avtomobila. Ne želite si tega doživeti.
Ni odveč pripomniti, da se kaže predvsem pri zobatem jermenu držati zanesljivega vodila: kupite dražjega, takšnega od priznane blagovne znamke. Cenene alternative so lahko celo slabše od tistega, ki je že vgrajen v vašem motorju. Je pa tudi pri tem jasno: zobati jermen istega proizvajalca je v njegovi škatli kako tretjino cenejši kot v škatli proizvajalca avtomobila.
Zobati jermen potrebuje za pravilno delovanje tudi napenjalnik, ki je največkrat gladek valj z ležajem. Tega pogosto lahko dobimo v kompletu z jermenom ali pa ga kupimo posebej. Ne glede na to velja, da je pri vsaki menjavi zobatega jermena treba zamenjati tudi napenjalnik. Njegova cena je približno polovica cene jermena.
Še na kratko o cenah. Tovarniški zobati jermen stane okoli 100 evrov, od tovarniškega proizvajalca okoli 60, precej pa je odvisno od avtomobilske znamke in modela. Če vam kdo ponudi zobati jermen za (redno) ceno manj kot 50 evrov, bodite zelo previdni in se zavedajte tveganja. Sledite zlatemu pravilu, da ‘niste dovolj bogati, da bi kupovali ceneno robo’. Zaradi možnih dragih posledic.
Vinko Kernc
Foto; VK