Kitajci vstopajo v PSA
Teme 22/01/2014 Vinko Kernc
Francoski avtomobilski koncern PSA, ki ga sestavljata Peugeot in Citroën, se že nekaj časa ubada s precejšnjimi težavami. Ker podjetje nujno potrebuje svež denar, se bo zaradi tega prvič po letu 1896 zgodilo, da bo družina Peugeot ob večinski lastniški delež.
Bistvo težav PSA izhaja iz dejstva, da je podjetje, tako Peugeot kot tudi Citroën, preveč odvisno od evropskih trgov. Po podatkih Acea, evropskega združenja izdelovalcev avtomobilov, je PSA lani na evropskih trgih prodal 1,3 milijona vozil oziroma 8,4 odstotka manj kot leto prej. To je bil eden največjih padcev med vsemi tovarnami na trgih stare celine (večje minuse sta zabeležili le dve italijanski avtomobilski hiši), kar pomeni, da je bil udarec za PSA še toliko hujši. Nesporno dejstvo je, da podjetje (še) ni izkoristilo izjemne kitajske lakote po avtomobilih, tudi v ZDA kot drugem največjem trgu na obli so Peugeoti in Citroëni čisti eksoti ipd. V primerjavi z nemško avtomobilsko industrijo, ki je tako rekoč brez resnih prask prebrodila gospodarsko krizo, se je korporacija PSA znašla v položaju, ki zahteva nujno in hitro ukrepanje.
Minulo nedeljo je zato padla odločitev o dvostopenjski dokapitalizaciji, pri čemer naj bi PSA dobil tri milijarde evrov svežega denarja. Čeprav podrobnosti dogovora še niso znane, ga je nadzorni svet PSA kljub nasprotovanju nekaterih članov družine Peugeot sprejel. Druge možnosti pravzaprav tudi ni bilo, kajti okoliščine se nevarno zaostrujejo. Po sedanjem načrtu naj bi tako podatke o lanskem poslovanju skupine kot tudi podrobnosti dogovora od dokapitalizaciji objavili 19. februarja. Kot je sedaj znano, bodo imeli trije največji lastniki – družina Peugeot, kitajski izdelovalec avtomobilov Dongfeng in francoska vlada – enak lastniški delež in sicer po 14 odstotkov. Francoska vlada in Dongfeng bosta v prvi fazi vložila po 750 milijonov evrov, medtem ko bo družina Peugeot prispevala 100 milijonov evrov. Tako bi bil njen lastniški delež enak deležu obeh drugih partnerjev, hkrati pa naj bi to pomenilo, da se bo njihov lastniški delež s sedanjih 25 zmanjšal na omenjenih 14 odstotkov. S tem bo oziroma bi družina izgubila prevladujoči vpliv na vodenje skupine PSA.
Po poročanju nekaterih medijev naj bi zaradi tega znotraj družine Peugeot nastal razkol, saj nekateri člani, denimo Thierry Peugeot, predsednik PSA, meni, da bi bilo treba denar zbrati na drugačen način in da bo vstop kitajskega kapitala v družbo odvrnil druge (morebitne) investitorje. Prav zaradi tega je slišati, da naj bi prav kmalu prišlo do zamenjave prav v vrhu PSA.
To se bo v vsakem primeru zgodilo, saj naj bi mesto direktorja PSA kmalu prevzel Carlos Tavares, še lani drugi človek prav tako francoskega Renaulta. Ta naj bi zamenjal sedanjega direktorja Phillipeja Varina; Tavares je bil v času, ko je delal pri Renaultu, nekajkrat tudi v Novem mestu, saj je omenjeni francoski izdelovalec avtomobilov 100-odstotni lastnik novomeškega Revoza. Mimogrede – Novomeščani so lani naredili vsega 93.733 avtomobilov, medtem ko je leta 2009 in 2010 iz te tovarne pripeljalo več kot po 200 tisoč vozil, sedaj pa že tečejo priprave na začetek izdelave novih Twinga in Smarta.
Na splošno velja precejšnja zadržanost glede uspešnosti dokapitalizacije PSA. So pa očitno zadovoljni Kitajci, ki se nadejajo, da bodo tudi tako hitreje prišli do novih in modernih tehnologij. Sicer pa je Dongfeng že doslej sodeloval s PSA, ki si seveda želi izboljšati svoj posel na Kitajskem. Po sedanjem načrtu naj bi že prihodnje leto prav tam izdelali vsaj 950 tisoč Peugeotov in Citroënov.
Janez Kovačič