Honda Civic Type R
NovicePrva vožnja 26/09/2017 Vinko Kernc
Miren divjak
Ali je takšen oksimoron v avtomobilski industriji sploh mogoč?
Poglejte Civic Type R; je mogoč!
***
Se zdi Civic Type R zunaj preveč izstopajoč? Prvič, glede na to, da je že običajen Civic Sport precej razbijaškega videza, je seveda obvezno in nujno, da je Type R še bolj izrazen in s tem opazen. In drugič, čisto mogoče bi ga lahko oblikovali z manj črtami in detajli, a pri zunanjosti je imela veliko besede tudi aerodinamika.
Seveda je šlo v prvi vrsti za ustvarjanje tlaka na obeh oseh, predvsem na zadnji, ki po osnovnih fizikalnih zakoni rada ‘poleti’, šlo je tudi za smerno stabilnost, kar je pri avtomobilu, ki doseže 272 kilometrov na uro, nadvse pomembno, a so se inženirji aerodinamike (in oblikovalci z njimi) ukvarjali s številnimi prijemi, vključno z zračno zaveso okoli prednjih koles. Hkrati so iskali najboljši kompromis med ustvarjanjem sile na obeh premah na eni in dobro aerodinamiko na drugi strani. Najbrž se pri vsem skupaj zdi povsem logično, da ima Type R zaradi boljše aerodinamike ravno dno.
Pregrešno bi bilo ne omeniti prednje preme. Ta je, podobno kot pri prejšnji generaciji Clia R.S. (kjer se je rešitev na dirkališču izkazala kot odlična, enako pa velja tudi za Fordov RevoKnuckle), zasnovana drugače kot pri običajnih Civicih. Tudi tu sta namreč osi vpetja kolesa in sukanja kolesa z volanom pod različnim kotom, kar v osnovi pomeni (za 55 odstotkov) lažje krmiljenje (pomembno pri velikih hitrostih v ovinku) in boljši občutek na volanskem obroču.
V resnici je imel takšno prednjo premo že prejšnji Type R, je pa zato zdaj zadnja prema s posamično obešenimi kolesi, kjer so pač morali dodati tudi stabilizator. In Type R ima serijsko (pri običajnih je na voljo za doplačilo) prilagodljivo blaženje, ki je elektronsko nadzirano in s tem lahko vključeno v program vozne dinamike Drive Mode (nastavitve Comfort, Sport in +R). Tam so, jasno, še električen volanski servo, nadzor plina, stabilizacijski sistem in še nekaj drugih pomagal, ki so tudi v veliki meri kriva za misel iz naslova tega prispevka. Pri zahtevah, ki so narekovale takšne rešitve, je tudi logično, da so vsemu skupaj prirejene zavore, ki so spredaj 4-batne Brembo, objemajo pa jih 8,5 palca široka platišča z gumami mer 245/30 ZR 20.
Ko gre za motorje, velja Hondi še posebej zaupati. Tole tule je izboljšan 2-litrski prisilno polnjeni VTEC z neposrednim vbrizgom, z odlično odzivnostjo ter z lepo navorsko krivuljo, ki je še eden od koščkov sestavljanke, ki odgovarja na uvodno vprašanje o oksimoronu. Ker pri Hondi menijo, da mora biti športen avtomobil tega tipa in te znamke avtomobil za veščega voznika, ima Type R vedno le ročni menjalnik. S tem se tudi sam lahko poistovetim.
Številke so presunljive, no, vsaj občudovanja vredne, vse od motorne moči in podatkov o zmogljivosti pa do časov na legendarnem Nürburgringu. A, kot najbrž veste tudi sami, od tega nihče nima nič. Od številk.
Pomembno je, kako se voznik počuti izza volana. Tokratna izdaja Civica Type R navduši s truščem iz treh zaključkov izpušne cevi in menda še bolj s sesalnimi ‘šumi’, vse skupaj pa obljublja divjega bika in težko delo bikoborca. Pa ni tako. Ravno nasprotno. Zdi se, kot da je dirkanje, kar vožnja s takim Type R postane že z malce nepazljivosti s stopalko plina, podobno delu strojevodje. Hudič ima sicer izklopljiv stabilizacijski sistem, a me niti malo ni zamikalo, saj kljub dežju in kljub temu, da se je v neki točki čudovite nemške avtomobilske ceste igla merilnika hitrosti (kar prehitro) ustavila pri 252, hudič v nobeni točki poti ni hotel zdrsniti, kar pomeni, da se sistemu ESC sploh ni bilo treba vklopiti.
***
Všeč ali ne? O tem smo precej debatirali med seboj in s Hondinim motornim inženirjem (ki ima, da bo jasno, doma S2000 iz zadnje serije) in hitro sta se izkristalizirala dva pola. Če mene vprašate, bikoborcu ni zabavno krotiti domače liske. Je pa res tudi, da če bi mi ponudili tale Type R, ne bi rekel ne …
Vinko Kernc
Na kratko
Eno je soditi z varne razdalje kot generali v bitki, drugo je soditi, ko generali pojasnijo taktiko in vzroke zanjo. S tega zornega kota je Civic Type R tehnični biser, ki ne pelje nikamor drugam kot na dirkališče ali v zapor zaradi ponavljajoče prehitre vožnje. Palec gor, klobuk dol!
Cene
Honda Civic Type R: cena še ni poznana, v Sloveniji naprodaj oktobra 2017
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo
Da bi preveril in potrdil oziroma ovrgel zle slutnje o zgolj litrskem trivaljniku v novem Civicu, sem na kratko preskusil tudi to motorno različico. In da bi bila naloga še težja, sem izbral v osnovi genialen, v praksi pa malo neprijazen menjalnik CVT, torej tistega z neskončno stopnjami. Motor je čisto nov in je bil zasnovan za majhna maso ter notranje trenje na eni in za dober navor na drugi strani. Menjalnik CVT že poznamo, tule pa ima še zavolanske komade za pretikanje in prednastavljenih 7 fiksnih prestavnih razmerij za takšne, kot sem jaz, ki se prav nič ne navdušujem nad pospeševanjem pri nespremenjenih motornih vrtljajih.
Priznam, da mi gre težko z jezika, a kar je res, je res: ob dejstvu, da je ta hip moč kupiti Civic zgolj z dvema motorjema (oba sta bencinska) in da ima večji že krepko športnih 182 ‘konj’, se marsikdo vseeno izogiba misli o trivaljnem motorju, a povsem neupravičeno! Motor, ki ima (kar še vedno izpostavljam) značilen zvok trivaljnika, je čudovit: prožen, v splošnem lepo zmogljiv in tudi v kombinaciji z odlično (elektronsko) vodenim CVT tih, s tem pa lagoden za vožnjo tako vozniku kot potnikom. Stran s predsodki!
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo: 17.990 €, v Sloveniji že naprodaj
Foto: VK, Honda