Avtomobilski teden 48, 2023 Avtomobilski teden 48, 2023
  V Parizu referendum o SUV in električnih avtomobilih Ko je v mislih promet, so velemesta posebna zgodba ali problem. Ampak v zadnjem času... Avtomobilski teden 48, 2023

Pariz, v vsakem primeru s problematičnim prometom, utegne zagreniti življenje lastnikom športnih terencev in tudi težjih električnih avtomobilov.

 

V Parizu referendum o SUV in električnih avtomobilih

Ko je v mislih promet, so velemesta posebna zgodba ali problem. Ampak v zadnjem času te zgodbe niso omejene le na konglomerate z nekaj milijoni ljudi in vsaj toliko (ali še več) avtomobilov, pač pa se selijo tam in tja, kjer to še nedavno tega ni bilo tako akutno in pereče. Če kdo pomisli na slovensko prestolnico, se ni zmotil. A naj ta ‘zgodba’ z Ljubljano ostane za kdaj drugič. Poglejmo v Francijo in prestolniški Pariz.

Prihodnje leto bodo tam poletne olimpijske igre in vse kaže, da tudi te in to vpliva na nekatere odločitve mestnih oblasti. Kakorkoli že, četrtega februarja prihodnje leto bodo imeli v Parizu nekakšen lokalni referendum. Tako kot so se pred nedavnim na podoben način odločili, da prepovedo uporabo/izposojo električnih skirojev, se bodo februarja odločali o tem, ali naj iz ožjega mestnega centra nekako preženejo avtomobile z motorji z notranjim zgorevanjem, ki so težji od 1,6 tone, za povrh pa še električne avtomobile z maso čez dve toni! Ko gre za prve, so v njihovem fokusu predvsem športni terenci (SUV). Na omenjenem referendumu se bodo odločili, ali naj za ta vozila vpeljejo dražje parkirnine. Videti je, da bodo v tem primeru električni avtomobili nekakšna kolateralna škoda, kajti uveljavlja se prepričanje, da so SUV predvsem veliki, težki, okoljsko problematični. Ali kot Reuters navaja mnenje nekega Parižana, ki meni, da so SUV »simbol drugačnih časov … so simbol napada na druge. Zato je prišel čas, da jih oziroma njihove lastnike bolj udarijo po denarnici«.

Videti torej je, da v Parizu verjamejo oziroma vedo, da so lastniki športnih terencev predvsem premožnejši. Morda. V vsakem primeru pa se utegne v Parizu začeti nekaj, kar bo čez čas postalo sprejemljivo tudi za mesta, ki niso milijonska, pa zato nič manj ne trpijo zaradi prometne gneče, pomanjkanja parkirnih prostorov in kar je še takšnega. Bomo počakali na začetek februarja.

***

Nekdanja Volkswagnova tovarna južno od Moskve životari.

 

Rusija: zgolj ali predvsem številke

Rusija je nekako izginila z radarja, vsaj v avtomobilskem smislu. Skoraj pozabljen je eksodus avtomobilske industrije iz te največje države na svetu po tistem, ko se je pred skoraj dvema letoma odločila za ‘ekskurzijo’ v Ukrajino. Čeprav se nekatere napovedi o popolnem gospodarskem zastoju niso uresničile, pa je nesporno dejstvo, da je ruska avtomobilska industrija v hudih zadregah. Velja tudi za nekdanjo Volkswagnovo (VW) tovarno v Kalugi, južno od ruske prestolnice. Po novem se imenuje AGR Automotive.

Po poročanju agencije Reuters naj bi novi lastnik sedaj še zaposlenim v tej tovarni, ki bi lahko v letu dni izdelala nekako 225 tisoč avtomobilov, ponudil nekakšen sporazumen odhod. Dejstvo je, da novi lastnik – tovarno je VW dokončno prodal pred več kot pol leta – začel iskati novega partnerja, nekaj časa se je govorilo oziroma napovedovalo, da bo v igro vstopil kitajski Geely. Vsaj doslej se to ni zgodilo, vprašanje je, ali omenjeno kitajsko avtomobilsko skupino zanima posel v Rusiji, ko pa ima velike načrte predvsem z Evropo in še kje. Kupnina ni bila razkrita, toda po podatkih omenjene agencije naj bi VW s prodajo iztržil okoli 125 milijonov evrov. Znesek ni visok, toda če upoštevamo vse tisto, kar se je dogajalo drugim, recimo francoskemu Renaultu, ki je dve tovarni – med njimi tudi največjo rusko avtomobilsko skupino AvtoVAZ – ‘prodal’ za simboličen rubelj, so jo Nemci odnesli zelo dobro.

Delavci v omenjeni tovarni zaslužijo 562 dolarjev, delajo nič, pohajajo naokoli in se ‘družijo’, kot so povedali agenciji. Že nekaj časa dobivajo dve tretjini omenjene plače, po novem pa naj bi dobili tri mesečne plače, če odidejo. Zgodba ima vedno enak nauk: oni za tekočimi trakovi, t.i. modri ovratniki, so zgolj številke. In ne le pri AGR Automotive …

***

Shawn Fain, predsednik UAW, je odigral pomembno vlogo pri dogovoru o plačah zaposlenih v vseh treh ameriških avtomobilskih skupinah.

 

ZDA: stavka UAW končana, znani stroški

Zgodovinska stavka zaposlenih v ameriški avtomobilski industriji oziroma v General Motorsu (GM), Fordu in Stellantisu, se je končala. Sindikatom oziroma United Auto Workers (UAW) se je posrečilo nekaj, kar se v novejši zgodovini ZDA še ni zgodilo – hkrati so začeli stavkati zaposleni v vseh treh ameriških avtomobilskih skupinah. Po petih oziroma šestih tednih, kar za ameriške pojme ni prav dolgo, se je stavka končala, in sicer v zadovoljstvo sindikatov oziroma zaposlenih, manj pa so zadovoljna vodstva omenjenih hiš. Sedaj prihajajo na dan nekatere številke.

Tako so pri Fordu ocenili, da bo dogovor s sindikati ‘prinesel’ okoli 8,8 milijarde dolarjev dodatnih stroškov do leta 2028, kar je sicer nekaj manj kot pri GM, kjer so te stroške ocenili na približno deset milijard dolarjev. Do omenjenega leta bo ta dogovor dodal k ceni vozila v povprečju okoli 900 dolarjev, pri Fordu pa pravijo, da bodo to nekako izničili z znižanjem stroškov drugje … Z vsem tem se je znižala tudi napoved o dobičku pred plačilom dajatev in obresti, in sicer naj bi znašal okoli 10 do 10,5 milijarde dolarjev, kar je za nekako milijardo in pol manj kot je bilo načrtovano. Letos naj bi zaradi stavke izdelali 100 tisoč avtomobilov manj.

Po tistem, ko je bil sklenjen sporazum o plačah s sindikati, pri čemer je odločilno vlogo odigral predsednik UAW Shawn Fain, je iz vodstva Forda prišlo tudi sporočilo, da je podjetje ‘na zgornjem limitu’. Morda, a nekaj drži: tam konec februarja oziroma v začetku marca bodo objavljeni podatki o letnem zaslužku vodilnih menedžerjev v vseh treh avtomobilskih tovarnah oziroma skupinah. In vsote bodo presunljivo visoke …

Janez Kovačič