Avtomobilski teden 46, 2023 Avtomobilski teden 46, 2023
  Volkswagen bo varčeval To so časi skrajnosti, tako rekoč vsepovsod. Vreme, politika, vojne in tudi avtomobilska industrija je v tem vrtincu. Ne vsa... Avtomobilski teden 46, 2023

Volkswagen naj bi odpuščal. Ne bo šlo gladko in ne zlahka.

 

Volkswagen bo varčeval

To so časi skrajnosti, tako rekoč vsepovsod. Vreme, politika, vojne in tudi avtomobilska industrija je v tem vrtincu. Ne vsa in ne vsi, a je ta vrtinec opazen tudi pri največjih, najmočnejših. V tem primeru pri nemškem koncernu Volkswagen (VW).

Ni še dolgo tega, mogoče pol leta ali še kakšen mesec manj, ko so iz velike večine avtomobilskih tovarn prihajale znane novice, ki so sem in tja zvenele kot malenkostno opravičilo. Dolgi čakalni roki, težave pri dobavi nekaterih sestavnih delov, posledično pa višje cene. Številna trimesečja, obdobja, ko tovarne objavijo svoje poslovne oziroma finančne izkaze, so bila skoraj šokantna – veliki, kaj veliki, skoraj astronomski dobički, ki so jih bili veseli predvsem delničarji, gotovo tudi vodilni v tovarnah in z njimi tudi zaposleni. Sedaj se zdi tako, kot da so ti zlati časi – prodaš oziroma izdelaš manj, zaslužiš veliko veliko več – pozabljeni ali pa da jih skoraj ni bilo. Volkswagen tako sporoča, da bo začel zmanjševati stroške, kar naj bi mu omogočilo prihranek okoli 10 milijard evrov do leta 2026. To očino ni zgolj napoved, kajti tokrat naj bi ‘udarili’ predvsem po zaposlenih v administraciji koncerna. Teh naj bi bilo tako v koncernu kot tudi matičnem VW okoli 40 tisoč. Enostavno?

Zanesljivo ne. Nemška zakonodaja je v teh in podobnih primerih precej restriktivna, po drugi strani se bo moralo vodstvo pogajati s sindikati. Ti imajo svoje predstavnike v upravi in tudi nadzornem svetu, pri čemer sploh ni zanemarljivo, da je v ozadju največji in tudi najmočnejši nemški sindikati IG Metall. To ni tako kot v ZDA, še manj je Volkswagen nekaj takšnega kot Tesla.

***

Novomeški Revoz stagnira, vsake toliko časa pa se pojavi novica o njegovi prehodnosti.

 

Revoz vendarle v igri za novi Twingo?

Naš dragi Revoz, edina slovenska avtomobilska tovarna, zadnja leta stagnira. Na dolenjskih tekočih trakovih bo letos nastalo malenkost več kot 62 tisoč avtomobilov, kar je vsaj trikrat manj kot v najboljših časih. Vse doslej ni bilo jasno, kakšne načrte – če sploh – ima Renault z novomeško tovarno, ki ta hip zaposluje manj kot 1.500 ljudi. No, na nedavnem investicijskem dnevu, ki ga je pripravila francoska avtomobilska hiša, so potrdili novo generacijo povsem električnega Twinga, ki naj bi na trge pripeljal okoli leta 2026 in naj bi stal manj kot 20 tisoč evrov. In bistveno – utegne se zgoditi, da bo nastajal v Novem Mestu!

Luca de Meo, prvi mož skupine, kjer sta ob Renaultu še Dacia in Alpine (sem spada tudi finančna ‘enota’), je potrdil načrte o novem povsem električnem Twingu, ni pa izrecno potrdil, da bo nastajal v Revozu. Agencija Reuters, gotovo ena najbolj priznanih in spoštovanih, je že nekaj dni prej poročala, da je Novo Mesto v igri za novi mali električni Renault. Pri tem se je sklicevala na neuradne vire, kar je seveda formula, ki lahko pomeni veliko ali pa nič. Kakorkoli že, videti je, da je to doslej najbolj resen in verodostojen namig o prihodnji usodi Revoza. Kot ob tem poroča Automotive News Europe, naj bi bili mesečni stroški uporabe novega električno gnanega Twinga manj kot 100 evrov, povprečna poraba pa nižja od 10 kWh za 100 kilometrov vožnje. Cena naj bi bila ob tem najpomembnejši adut, kajti nobena skrivnost ni, da je trenutna evropska produkcija električnih avtomobilov predraga in da se mora evropska avtomobilska srenja bati vse ostrejše kitajske konkurence.

Novi električni Twingo naj bi bil dimenzijsko manjši (krajši) od renaulta 5, nastajal pa bo v okviru nove skupine/enote Ampere, ki se ukvarja zgolj z elektrificiranimi avtomobili. Po sedanjih načrtih naj bi do leta 2026 izdelali okoli 600 tisoč elektrificiranih Renaultov, štiri leta kasneje pa naj bi proizvodnja že presegla milijon vozil. Načrti so ambiciozni. Prav zaradi tega Renault potrebuje veliko denarja. Po načrtih Luca de Mea naj bi se Ampere uvrstila na borzo, za prihodnje mesece pa načrtujejo javno prodajo delnic (IPO), s katero naj bi zaslužili oziroma pridobili okoli osem do deset milijard evrov. Časa je torej malo, načrti so zelo zahtevni in časovno napeti, pri čemer de Meo pravi, da bo novi električni Twingo – vse kaže, da ga bodo imenovali Legend – razvit v obdobju dveh let. Torej to pomeni, da bi njegova izdelava lahko stekla konec leta 2025 ali bolj verjetno leto kasneje, pri čemer pa ni jasno, na kolikšno produkcijo računajo. Če bi avto v resnici nastajal zgolj v Novem Mestu, potem bi utegnila letna izdelava zlahka preseči 200 tisoč, kar pa je že številka, ki ima svojo težo in gospodarsko vrednost. Morda utegne po letu 2026 Revoz znova postati največji slovenski izvoznik – tako kot je bil pred leti. Dotlej pa je treba upati, da je v vsem tem tudi nekaj ognja in ne le dim …

***

Elon Musk ni naklonjen sindikalnemu delovanju in to že dolgo ni posebna novica.

 

Tesla in težave na Švedskem

Tesla, ta hip še vedno največji izdelovalec električnih avtomobilov, je v veliki meri odvisen od Elona Muska, največjega lastnika in tudi izvršnega direktorja. Nič nenavadnega. Nekoliko bolj nenavadno in nič posebej neznano je, da Elon Musk ni naklonjen sindikalnemu delovanju zaposlenih v njegovih tovarnah. Zaradi tega je tovarna izgubila nekaj tožb pred ameriškimi sodišči – denimo tisto, da zaposleni ne smejo nositi sindikalnih majic med delom. S sindikati ima ameriška hiša in z njo Elon Musk težave tudi v Nemčiji, po novem še na Švedskem.

V tej skandinavski državi, ki je ob Norveški za Teslo nedvomno dokaj pomembna, ne izdelujejo Tesel. Toda kljub temu se težave pri prodaji in tudi servisiranju avtomobilov kar vrstijo. Že od 27. oktobra stavka okoli 130 mehanikov, ki skrbijo za Tesle. Zahtevajo ustrezno kolektivno pogodbo, za katero pa pri Tesli očitno ni pravega posluha. Kmalu se bodo stavkajočim mehanikom pridružili pristaniški delavci in trgovci s Teslami v nekaterih švedskih pristaniščih, kar bo gotovo slabo vplivalo na posel. Vse tudi kaže, da utegnejo kmalu dobiti družbo zaposlenih v Hydro Extrusions, sicer hčerinski družbi norveške aluminijske in energetske družbe Hydro. Ti sodelujejo v nekaterih proizvodnih procesih, povezanih z izdelavo Tesel. Tako ali drugače, Elon Musk je lahko genij na kar nekaj področjih, toda v odnosu do sindikatov je deleč od kakšne genialnosti in vsaj primernega odnosa. Ni prvi, žal tudi ne zadnji.

Janez Kovačič