Italija: spodbude le za zamenjavo starih za nove?
Evropske države se ena za drugo odločajo za različne programe pomoči avtomobilski industriji. Razlike so precejšnje, odvisno od ekonomske moči države, (morda) še bolj od politične volje in predvsem od usklajene volje različnih političnih akterjev. Sedaj se na tej sceni pojavlja tudi Italija.
Posel z avtomobili je v sosednji državi v zadnjih dveh oziroma treh mesecih doživel usodo, ki je še nekoliko bolj problematična kot drugje; maja, ki je bil v glede omejitev nekaj manj problematičen kot marec in april, je bila prodaja avtomobilske pločevine v primerjavi z lanskim majem manjša za dobrih 50 odstotkov. Sedaj se v Italiji pojavlja načrt posebnih spodbud, s katerimi bi izboljšali položaj avtomobilske industrije, vendar v njem ni predlogov za spodbujanje okoljsko manj problematičnih avtov, torej električnih baterijskih vozil, hibridov različnih vrst, morda vozil na gorivne celice, plin ipd. Kot kaže sedaj, naj bi s 4.000 evri podprli zamenjavo več kot deset let starega avtomobila za verzijo, ki bi jo poganjal sodobni dizelski ali bencinski motor standarda Euro 6. Denar naj bi prispevala tako država kot proizvajalci avtomobilov. Če bo predlog sprejet, bo vreden približno 250 milijonov evrov. In če si vsaj približno predstavljamo italijansko politično življenje, in to še posebej v času pandemije, potem je veliko vprašanje, kdaj in kako se politika dogovorila oziroma odločila. Kakorkoli se že bo, videti je, da je ali da bo Italija pri spodbudah ubrala nekoliko drugačno pot kot drugi.
***
Čeri na poti združevanja PSA in FCA
Lani objavljena in tudi dogovorjena združitev francoskega PSA (Peugeot Citroën Opel) in italijansko-ameriškega FCA (Fiat Chrysler Automobiles), s katerim naj bi nastala četrta največja avtomobilska korporacija na obli, utegne vsaj nekoliko nasesti na čereh zakonodaje oziroma predpisov Evropske unije.
Že pred časom sta obe skupini sporočili, da vse tisto, kar je povzročila pandemija koronaviorusa, ne bo preprečilo dokončne združitve. Sedaj se vsaj nekoliko zapleta pri evropski zakonodaji oziroma regulatorju, ki skrbi za to, da določen proizvajalec na trgu nima monopola ali prevelikega tržnega deleža, saj to škoduje konkurenčnim razmeram na trgu. Gre za proizvodnjo lahkih gospodarskih vozil v okviru skupnega projekta Sevel. V okviru tega načrta naj bi v italijanski tovarni v Atessi na dan naredili okoli 1.500 lahkih gospodarskih vozil (LGV). Lani sta jih tako PSA kot FCA, ki pri tem že dolgo sodelujeta, skupaj izdelala 755 tisoč, kar pomeni, da bi imela na trgu združene Evrope v svojih rokah približno 34 odstotkov trga lahkih gospodarskih vozil. S tem bi občutno prehitela vse konkurente, saj je tržni delež Renaulta in Forda po 16 odstotkov, Volkswagnov 12 in Daimlerjev nekako 10 odstotkov. Do 17. junija morata tako PSA kot FCA evropski komisiji predstaviti argumente, s katerimi naj bi razpršila dvome o preveliki tržni koncentraciji. Če do tega datuma to ne bo storjeno, bodo evropska komisija uvedla štirimesečno preiskavo oziroma raziskavo tržnih okoliščin. Če se bo to zgodilo, se bo dokončna združitev PSA in FCA vendarle zavlekla. In utegne se zgoditi, da to ne bo edini odlog v tej napovedani poroki.
***
Uvozniki bodo še enkrat ‘napadli’ slovensko vlado
Tako kot v drugih evropskih državah je tudi v Sloveniji prodaja novih avtomobilov v zadnjih treh mesecih tako rekoč povsem usahnila. In tako kot drugje, se tudi pri nas pojavljajo ideje oziroma predlogi o državnem subvencioniranju posla z avtomobilsko pločevino.
Precej neznano je, da je sekcija uvoznikov avtomobilov pri Trgovinski zbornici Slovenije že pred več kot mesecem oziroma v času nastajanja tretjega protikoronskega paketa vladi posredovala predlog o subvencioniranju prodaje motornih vozil. Tedaj mu niso prisluhnili oziroma ga vključili v paket, zato bo sekcija poskusila še enkrat. Kaj predlagajo?
Sekcija opozarja, da si prodaja avtomobilov in posledično tudi široko razvejena slovenska industrija sestavnih avtomobilskih delov ne bo opomogla brez ustrezne državne pomoči. Ugotavljajo tudi, da se povprečna starost slovenskega voznega parka osebnih vozil naglo povečuje in je že več kot enajst let(!), kar gotovo ni v korist večje varnosti in je predvsem škodljivo za okolje. Zato vladi predlagajo državne subvencije pri zamenjavi starih z novimi vozili tako za fizične osebe kot poslovne kupce. Tako naj bi bili zasebni kupci deležni podpore 2.000 evrov pri zamenjavi več kot tri leta starega osebnega vozila za novi avto, ki v zrak ne bi smel spustiti več kot 130 gramov na kilometer ogljikovega dioksida. To vozilo bi moral zadržati najmanj leto dni. Poslovni kupci bi lahko po tem predlogu računali na prav tako 2.000 evrov subvencije, poleg tega pa naj bi uvedli še podporo pri nakupu gospodarskega vozila v višini 2.500 evrov, pri čemer izpust CO2 ne bi smel preseči 250 gramov na kilometer. Drugi pogoji (starost vozila, lastništvo ipd.) so bolj ali manj enaki kot pri fizičnih osebah.
Sedaj ostaja le še vprašanje, kako se bodo odločili na vladni Gregorčičevi?
Janez Kovačič