Zgodba z imenom Aston Martin Zgodba z imenom Aston Martin
Zgodba z imenom Aston Martin

Aston Martin DBX: za razliko od koncepta na sliki bo imel serijski DBX štiri vrata. Na trg naj bi prišel čez dve leti.

‘Start-up’ podjetje s 105-letno zgodovino!

Po stoletju, polnem uspeha, a tudi z vmesnimi težavami, ki jih je težko razumeti, ima Aston Martin načrt za drugo stoletje. Sedaj imajo vodje, ki vedo, kaj hočejo in kaj natančno morajo storiti. Z njimi se je pogovarjal Dan Vardie.

Ne želimo razpravljati o prvem stoletju podjetja Aston Martin (AM). Ampak ne moremo pozabiti, da je bil AM v lasti Forda, ameriške družbe, ki dokazuje, da ni zelo navdihujoč ‘starš’, kot nekateri ljudje ponavadi rečejo, glede na to, da niso želeli razvijati ene najbolj znamenitih avtomobilskih znamk na svetu. Sprožilec v življenju podjetja je bil tisti trenutek, ko je David Richards zbral skupino investitorjev, ki so prevzeli AM in ji ponudili neodvisnost.

Skupaj s prevzemom Forda je na čelo znamke prišel izvršni direktor Ulrich Bez, inženir, ki smo ga spoznali, ko je pričel z delom za Porsche, in ki je kasneje delal za Kim Woo Choonga, velikega voditelja Daewooja. Veliko stvari je bilo rečeno o Bezu, danes pa se vsi strinjajo, da ni imel vizije in ni izvajal nobene strategije za razvoj blagovne znamke. Najpogosteje uporabljen primer slabe odločitve, ki ga je uvedel, je model Cygnet, ki je bolj ali manj le Toyotin iQ z značkami Aston Martin in nekaj luksuznimi elementi v kokpitu. In ki, mimogrede, na praktično nobenem evropskem trgu ni uspel.

  • Aston Martin Gaydon
  • Andy Palmer
  • Andy Palmer in delavci v AM
  • Marek Reichman
  • Aston Martin DBX
  • Aston Martin RapidE Concept
  • Aston Martin DB10 - posebej za agenta 007
  • Aston Martin DB11 - britanski tradicionalizem
  • Aston Martin DB11 - večne športne poteze
  • Aston Martin proizvodnja
  • Aston Martin - pretežno ročna izdelava

Marek Reichman, glavni kreativni direktor, pa tudi oblikovalski guru pri AM, je na svetovnem ekskluzivnem intervjuju izjavil: »Rad rečem, da smo ‘start-up’ podjetje s 105-letno zgodovino«. Marek je prišel k AM pred 12 leti, ko »so izdelali morda en ali dva modela, pri čemer je bilo izjemno pomembno, da je bili vsi videti kot Aston Martin. In to je bil začetek spremembe, to je bilo prvič, ko smo imeli našo lastno neodvisnost v smislu platform in tovarne. Zdaj izdelujemo avtomobile v sorazmerno velikem obsegu v primerjavi s tistim, kjer smo bili v 50., 60. in 70. letih. In v resnici smo do danes v vseh 105 letih skupaj proizvedli le 80.000 avtomobilov.«

Prihod Andyja Palmerja, znanega izvršnega direktorja, nekdanjega drugega poveljnika v Nissanu in člana uprave ‘Manbest Hall of Fame’, je predstavljal izhod iz konceptualne zmrzali podjetja. Ne zavračamo sicer pomena Jamesa Bonda v zgodovini britanske blagovne znamke. Nasprotno, kadarkoli v preteklosti, danes in jutri je vez med 007 in AM bistvena kot darilo od boga do večnosti. Ampak obstajata življenje in trg po Bondu! Andy je to popolnoma razumel, ko je zgradil načrt za 2. stoletje. Svetovni ekskluzivni intervju za evropsko žirijo Autobest je celovit dokaz strategije, ki razkriva različne vrednote blagovnih znamk AM in Lagonda; Lagonda je namreč znamenita blagovna znamka, ki jo AM ohranja že desetletja. V trenutku, ko je Andy prišel v AM, je odkril, da podjetje nima izvršnega direktorja že 18 mesecev, zato so stvari delovale kaotično. Na srečo je imel AM ljudi, ki imajo radi blagovno znamko, vendar v sodobni avtomobilski družbi niso imeli potrebne discipline. Proizvodnja ni bila standardizirana, nadzor kakovosti je bil neskladen, podjetje pa (k sreči) z nekaj izdelki, ki so bili dober temelj za briljantno prihodnost. Nov načrt je uvedel disciplino v proizvodnih procesih, razvojne strategije za nove izdelke, trženje in popolnoma nov nastop – AM kot luksuzna blagovna znamka, ki ne proizvaja zgolj luksuznih avtomobilov. In ne le za Jamesa Bonda.

Prvi rezultat Andyjevega upravljanja je očiten: v letu 2007 so prodali rekordno število 7.200 avtomobilov z dobičkom 97 milijonov funtov. Lani so proizvedli samo 3.700 avtomobilov, vendar je dobiček znašal 101 milijon funtov!

Andyjev načrt je nato prešel v fazo temeljitih sprememb, v katerih želijo predstaviti tri nove športne modele, ki so drugačne estetske govorice in naslovljene na drugačno vrsto strank. Palmer pravi: »DB11 je klasičen GT, s posebnima videzom in tehnologijo, ki ustrezata njegovemu razredu. Z mojega vidika je bilo treba imeti poseben videz, imeti mora določene tehnologijo, voznost in krmiljenje, biti mora bolj skladen in udoben, tako da lahko zlahka prevozite 800 kilometrov.« Za to delo je Palmer zaposloval Matta Beckerja iz Lotusa. »Stranki za ta model je ime Phillipe, francoski fant, 48 let, zelo uspešen, direktor javnega podjetja. In seveda si lahko privošči 100.700 funtov, da kupi takšno vozilo.«

Naslednji korak je predstavitev novega Vantaga do konca letošnjega leta, športnega dvosedežnega avtomobil, ki bo zunaj v primerjavi z DB11 zelo drugačen, saj bo njegov prvi konkurent Porsche 911. Palmer: »Namenjen fantu po imenu Marcus. Marcus je Nemec, trgovec, tržni trgovec, mlajši, uporablja avto kot vikendaški bojevnik.«

S svojega zornega kota ima Marek svoj pogled na teh dveh ključnih modelih nove strategije: »DB11 je GT za ‘džentelmena’, vse skupaj pa se vrti o uživanju njegovega potovanja od Londona do Monaka. Vantage, da, to je Aston Martin, toda vse se vrti okrog voznika. Oba imata DNA AM.« Če smo bolj natančni, Marek postavi zelo zanimivo analogijo: »Ko vidite, kako Usain Bolt nosi obleko, veste, da je tekač, ker je takšno jedro njegovega vizualnega jezika in telesa, ki pokaže njegov odnos takšen, kakršen je, in takšen je tudi DB11. Kaj je Vantage? To je, ko je Bolt slekel obleko in nosi svoj tekmovalni dres. In to je razlika, a je še vedno Usain Bolt, cilj v naši prihodnosti pa je ravno v tem, da resnično pokažemo, kdo smo preko jezika naših avtomobilov.«

Andy je razkril, da bodo v duhu ofenzive sedmih novih avtomobilskih modelov prihodnje leto predstavili tretji avto serije Super GT, ki bo nadomestil Vanquish in ki bo neposreden tekmec Ferrarijevemu GTC4 Lusso. Rekel je: »Tipičen kupec tega vozila je ameriški mož Richard, star kakih 52 let in dovolj bogat, da zapravi več kot 200.000 funtov za avtomobil. Ponujali bomo sedem različic tega avtomobila, ki jih bomo predstavili do konca leta 2018.« Andy je priznal, da »moramo biti zelo učinkoviti za tako bogato ponudbo avtomobilov.«

Potem bo AM vstopil v tretjo fazo, v kateri načrtujejo razširitev portfelja avtomobilov. Ta faza, ki se bo začela z uradnim začetkom prvega športnega terenca Aston Martin, bo potekala med letoma 2019 in 2022. Andy nam je povedal, da »želimo, da je DBX najlepši športni terenec na svetu. Zdaj smo v procesu prečiščevanja nekaterih površin in podrobnosti avtomobila. Za Autobest je povedal, da bo imel ta novi športni terenec pet vrat, ne pa tri, kot jih ima koncept, katerega glavna naloga je bila izraziti (novo) podobo blagovne znamke. DBX bodo izdelovali v novi tovarni Aston Martin v St. Athanu v Walesu, ki je v resnici star vojaški hangar, ki ga je Britanska vojska podarila Aston Martinu.

Pri Aston Martinu niso razkrili veliko podrobnosti o drugih avtomobilih v programu, kot je Andy rekel: »V načrtu imamo še tri vozila, o katerih ne govorimo veliko; prvi je športen avtomobil s sredinskim motorjem, ki tekmuje z Ferrarijem 488, naslednji je Lagonda številka ena, ki ga bomo izdelovali v Walesu, tretji pa Lagonda številka dva.« Ko smo ga vprašali, ali bodo ti avtomobili uporabili platformo modela DBX, je dejal: »Ne uporabljam več izraza platforma, raje mu rečem ‘arhitektura’. Za nove modele bomo uporabili veliko elementov DBX, na primer sistem vzmetenja.«

Zdi se logično vprašanje o prihodnosti Rapida v kontekstu tega, kar se dogaja danes. Reichman je odgovoril: »Med drugim smo že napovedali, da bomo imeli električni Rapide, zato ima ta model zagotovljeno prihodnost, saj vidimo elektrifikacijo kot zelo pomembno vlogo v prihodnosti podjetja Aston Martin. Torej trenutna prihodnost Rapida je, da postane električen ali pa bo elektrificiran: Sliši se nekako čudno, ali ne?« Poskušali smo izvedeti nekaj informacij o zmogljivostih in dosegu prihodnjega modela Rapide E, Reichman pa nam je povedal: »Nismo še izdali nobenih številk, kakršnih koli podatkov o avtomobilu, smo iskreno podjetje, ki bomo ponudili korektno rešitev. Zagotovo bosta tehnična rešitev in izvedba primerni za ta avtomobil, vendar je zdaj še prezgodaj govoriti o teh specifikacijah.« Palmer je potrdil, da AM sodeluje z družbo Le Eco, ki je del podjetja Faraday Future, in nam pove, naj ne skrbimo, da bi šlo kaj narobe, ker »smo dovolj neodvisni, zato lahko, ne glede na to, kaj se dogaja z njimi, sami razvijemo ta avtomobil, če bi ga morali.« Palmer je tudi dejal, da obstaja velika verjetnost, da bodo spremeniti ime avtomobila iz Rapide v Lagonda.

Pravzaprav bo prihodnost AM tako električna – da se bo ujemala z DNK blagovne znamke – kot bencinsko hibridna. Palmer je dejal, da je bil »dizel mrtev pred afero Diesel-Gate.« Prav tako napoveduje, da bo leta 2030 30 odstotkov avtomobilov iz ponudbe AM električnih. Preklop na ponudbo električnih vozil bo začel Lagonda EV. In še kot zanimivost: avtomobili Aston Martin ne bodo nikoli dobili popolne avtonomije, ker »bomo vozniku vedno dovolili, da je in ostane voznik.«

AM bo nadaljeval s ponudbo omejenih serij avtomobilov, ki bodo večidel ročno izdelani. Marek nam je povedal: »Avtomobile izdelujemo ročno. Za izdelavo DB11 potrebujemo 200 delovnih ur in približno 2.500 delovnih ur za izdelavo modela AM27 ali Valkyrie, zato je to zelo, zelo intenzivno delo tako moških kot žensk, ki izdelujejo naše avtomobile in ki imajo močan obrtniški občutek.« Med obiskom v tovarni AM v Gaydonu smo opazili enako tehnologijo, ki so jo uporabili drugi igralci v tej ekskluzivni ligi, in po Reichmanu »uporabljamo tehnologijo tudi kot dopolnilo za to, da nastane izdelek, kot je DB11, ki je najbolj kakovosten izdelek AM doslej. Zato uporabljamo tehnologijo in proizvodne zmogljivosti, kot jih imamo, znanje, kot ga imamo, in usposobljene ljudi, kakršne imamo, da izdelujemo avtomobile.«

Ampak morda najbolj zanimiv del je, da se Aston Martin spreminja v luksuzno podjetje, ki ne izdeluje samo luksuznih avtomobilov, ampak tudi druge luksuzne izdelke. Andy in Marek sta morda največja ljubitelja te spremembe odnosa, ki se je začela z luksuznimi apartmaji v Miamiju, z jahtami Quintesence, s športnimi čevlji, ki jih je proizvedel Hogan, in tudi z izkušnjami, ki ‘jih denar ne more kupiti’. Danes išče AM najboljše partnerje za ponudbo luksuznih izdelkov, ki izražajo DNK blagovne znamke Aston Martin. Pravzaprav gre za poslovni model, kakršnega bolj ali manj uspešno uporabljata tudi Lamborghini in Ferrari. Aston Martin ima, teoretično gledano, najboljše možnosti za uspeh, zaradi svojega priznanega rodovnika in ne nazadnje tudi zaradi njihove povezanosti z Bondom. James Bondom.

Dan Vardie, Autobest

Foto: Aston Martin