Stikalo za luči: doktorat Stikalo za luči: doktorat
Še ni tako daleč nazaj, ko je bilo prižiganje in ugašanje luči avtomobila preprosto. Zdaj je precej drugače. *** Vmes sta se zgodila zakona... Stikalo za luči: doktorat

Stikala za vklop luči pri avtomobilu so postala bolj zapletena, kot bi bilo potrebno.

Še ni tako daleč nazaj, ko je bilo prižiganje in ugašanje luči avtomobila preprosto.

Zdaj je precej drugače.

***

Vmes sta se zgodila zakona o obvezno prižganih žarometih in o dnevnih lučeh, kar je vplivalo tudi na stikala za vklop oziroma izklop. Večina stikal avtomobilov ima zdaj štiri položaje (izklopljeno, samodejno, pozicijske luči, žarometi), a ni nujno, da je potem v praksi res tako.

Za začetek se pri večini avtomobilov ne da več povsem ugasniti luči, kar je lahko moteče že samo po sebi, v praksi pa pride prav vsaj, ko denimo v nekem deževnem večeru pred neko hišo nekoga čakate, če preskočim kakšno bolj nagajivo možnost. Skratka položaj ‘izklopljeno’ ne pomeni več izklopljeno.

Pri nekaterih avtomobilih so luči, ne glede na to, v kateri položaj premaknete stikalo, ves čas v celoti prižgane, torej tudi žarometi.

Dnevne luči so, odkar je tu tehnika LED, po navadi močnejše od pozicijskih. Smisel?

Dnevne luči, razen redkih izjem, svetijo zgolj spredaj. Varnost?

Potem so tu še stikala. Pri različnih proizvajalcih so različna, jasno in nič hudega, toda ne le, da je položaj ‘samodejno’ lahko na različnih mestih; tudi to, kaj in kako kdaj sveti, je različno.

Neke vrste posebnost je stikalo za luči pri Fiesti, ki je zdaj sicer še vedno vrtljivo, a nima natančno definiranih položajev; med njimi so sicer jasni kliki oziroma stabilne lege, a se lahko vrti v nedogled.

Precejšen posebnež je tudi Fiat (500, Dobló, Panda), ki ima samo dve legi: pozicijske oziroma dnevne in žarometi.

Zadnji krik je stikalo pri Velarju, ki ima eno samo stabilno lego, potem pa ga je treba zasukati enkrat ali dvakrat naprej ali nazaj, da bi nekaj dosegli. V kratkem druženju mi ni uspelo ugotoviti natančno, kako naj kaj vklopim.

Da pri vsem skupaj ne omenjam številnih načinov, kako vklopiti oziroma izklopiti samodejnost preklopa z dolgih na zasenčene žaromete.

***

Na koncu je sicer vse le stvar navade, a se vseeno vprašam, zakaj neki je treba preprosto stvar tako zapletati?

Vinko Kernc

Foto: VK