Rio: vojaški tovorni Fiat Rio: vojaški tovorni Fiat
Kadarkoli se zazremo v avtomobilsko zgodovino, najdemo kaj nepoznanega in zanimivega, še posebej če je povezano s čim konkretnim – s podjetjem, z dogodkom,... Rio: vojaški tovorni Fiat

Fiat 18 BL: mednarodna prodajna uspešnica vojaškega tovornjaka, ki je vojaški rok služil vse do leta 1940.

Kadarkoli se zazremo v avtomobilsko zgodovino, najdemo kaj nepoznanega in zanimivega, še posebej če je povezano s čim konkretnim – s podjetjem, z dogodkom, z osebnostjo in podobno. Eden takšnih je, denimo Fiat 18 iz leta 1911, ki ga je med drugim uporabljala italijanska kraljeva vojska.

RIO je zbiralcem za 70 evrov ponudil miniaturo v merilu 1:43 modela oziroma različice Fiat 18 BL iz leta 1918. Fiat je svoj prvi tovornjak oziroma natančneje šasijo s pogonom za tovornjak izdelal že leta 1903 (takrat revolucionaren Fiat 24 HP), tako da so po uspešni prodaji in novih modelih do 1. svetovne vojne že imeli precej izkušenj na tem področju. Tako so leta 1911 na trg poslali nov model Fiat 18, ki je nastal na pobudo kraljeve vojske, ki je za svoje potrebe potrebovala učinkovit tovornjak. Novi model (točneje njegova različica BL, ki so jo izdelovali med leti 1914 in 1921) se je v času prve vojne izkazal za izjemno uspešnega pri vojaški transportni logistiki, po vojni pa so ga prodajali tudi drugim državam – med drugim Veliki Britaniji, Franciji in Sovjetski zvezi.

Šasija Fiat 18 BL je bila klasična – z dvema vzdolžnima nosilcema ter s prečnimi povezavami. Zasnova je dovoljevala skupno maso 7,32 tone. Motor spredaj je preko 4-stopenjskega menjalnika gnal zadnji kolesi, šlo pa je za 5,7-litrski bencinski štirivaljnik, ki je zmogel največ 28 kilovatov (38 ‘konj’) pri 1.300 vrtljajih v minuti, kar je zadostovalo za največ 25 kilometrov na uro. Kar je bilo očitno v tistih časih za tiste potrebe dovolj.

Vinko Kernc

Foto: M4