Rio: Fiat 128 Rio: Fiat 128
Fiat 128 je z današnjimi očmi videti kot zastarela škatla, a je tudi avtomobil, ki je korenito spremenil smernice gradnje avtomobilov. Danes so praktično... Rio: Fiat 128

Fiat 128 Rally: različica z zmogljivejšim motorjem, s spremenjenim prednjim odbijačem, z drugačno zadnjo steno, z merilnikom vrtljajev in oljnim manometrom, …

Fiat 128 je z današnjimi očmi videti kot zastarela škatla, a je tudi avtomobil, ki je korenito spremenil smernice gradnje avtomobilov. Danes so praktično vsi avtomobili spodnjega srednjega razreda, pa tudi številni drugi (predvsem manjši, a tudi večji), izdelani po njegovem vzoru.

Govorimo seveda o tehnični zasnovi. Dve legendi, Dante Giacosa in Aurelio Lampredi (oba inženirja pri Fiatu), sta izpopolnili revolucionarno zasnovo, ki jo je ob koncu 50. let prejšnjega stoletja predstavil Sir Alec Issigonis (Mini), jo preskušali v serijskem Autobianchiu Primula in jo svetu predstavili leta 1969 v obliki Fiata 128. Številni proizvajalci so to zasnovo s spredaj prečno nameščenim motorjem preprosto prekopirali in današnji avtomobili so v osnovi natanko takšni.

Fiat 128 je poganjal sodoben, 1,1-litrski motor s 40 kilovati (55 ‘konj’) in je bil na voljo kot 2- ali 4-vratna limuzina. Kasneje je dobil tudi 1,3-litrski motor, limuzini pa sta se pridružili še kombi (Familiare in Panorama) ter kupe (Sport Coupé in 3P). Platformo so uspešno prilagodili tudi roadsterju X1/9 s sredinskim motorjem. Izdelovali so ga med leti 1969 in 1985, drugod po svetu pa tudi dlje – najdlje v Zastavi vse do leta 2008. Danes je že skoraj pozabljeno, da je Zastava že leta 1971 predstavila karoserijsko naprednejši model 101, ki je bil sicer ‘le’ 128, a s kombilimuzinskim zadkom – kar je vsaj v Evropi današnja zapoved za vse tako velike avtomobile.

Ena od različic je bil tudi 128 Rally (1971 do 1974), dvovratna limuzina z zmogljivejšim motorjem (1,3 litra, 49 kW/67 ‘konj’) in s še nekaterimi drugimi izboljšavami, prepoznaven pa je po dveh parih okroglih zadnjih luči, sposojenih pri Fiatu 850 Sport Coupé.

Italijanski Rio ponuja 4-vratno limuzino in različico Rally v merilu 1:43 za 55 evrov.

Vinko Kernc

Foto: M4