O kolesarjih O kolesarjih
Vzorec je običajen: ko se nekaj pretresljivega zgodi, nastopijo politika in novinarji. Najprej kot neposreden odziv, kmalu za tem pa še kot iztočnica za... O kolesarjih

Kolesarji niso nedotakljivi in še manj neranljivi. A kaže, da se marsikateri tega ne zaveda.

Vzorec je običajen: ko se nekaj pretresljivega zgodi, nastopijo politika in novinarji. Najprej kot neposreden odziv, kmalu za tem pa še kot iztočnica za splošno o tej temi.

Zadnji takšen dogodek je bila nesreča avtomobilista in kolesarja s smrtnim izidom v Ljubljani.

***

Čas je sicer bolj primeren za vnovično opozorilo avtomobilistom, naj se spet navadijo na motocikliste, ter motociklistom, naj se spet navadijo na (svoj) motocikel. A o tem smo tule že veliko napisali ob tem času v prejšnjih letih.

Zdaj vas vprašam: kateri vozniki, menite, najbolj kršijo prometne predpise?

Neke uradne statistike najbrž ni, izkušnje pa dajo misliti: vožnja v napačno smer, vožnja tam, kjer je zanje prepovedana, neupoštevanje prednosti in rdeče luči na semaforju in še kaj, vključno z vožnjo z neprilagojeno hitrostjo. Da ne omenjam, da marsikomu manjka običajna vozniška kultura. In bicikel s popolno opremo (zavore, svetila)!

Med pešcem in kolesarjem je v prometu večja razlika, kot bi si morda mislili. Povprečen pešec lahko pri ‘potovalni’ hitrosti vedno v hipu zastane, ‘ustavi’, kot bi rekli, ali pa spremeni smer, če (ko) zazna nevarnost. Kolesar za to potrebuje precej več časa in daljšo pot – ob upoštevanju, da ima obe roki na krmilu. Česar pa nimajo vsi. Toda kolesarji se imajo, malo iz lastnega prepričanja, malo pa iz zakonodajne propagande, za nedotakljive. Vsaj tako je videti.

Vse kaže, da se ne zavedajo nevarnega dejstva: da so med vsemi udeleženci v prometu najbolj ranljivi. Pa so kljub temu najmanj pazljivi. Veliko njih je, kaže, ‘prešpricalo’ pouk fizike v 7. razredu osnovne šole: da se zaustavi tono težak avtomobil, je potreben čas, sestavljen in časa zaznave nevarnosti, čas reakcije in čas, potreben za akcijo voznika (zaviranje, odvijanje iz smeri). Čas, merjen v sekundah, in pot, merjena v metrih, ko gre za mestni promet; dovolj, da pride do najhujšega.

Tudi če (ko) kolesar upošteva prometne predpise, ima ustrezno opremljen bicikel in ima visoko vozniško kulturo, lahko nastrada. Nič ne pomaga, če se potem na avtomobilista dere »ni smel!«

Hočem reči, kar pogosto pravi novinarski kolega v prispodobi: biti ne kriv v nebesih ne pomaga nič.

Vinko Kernc

Foto: VK