Fiat Tipo: odiseja okoli sveta Fiat Tipo: odiseja okoli sveta
133 dni, 41.000 kilometrov, 1 Fiat Veteran med avtomobilskimi novinarji in eden najbolj priznanih takšnih v Turčiji že nekaj časa navdušuje z ekstremno dolgimi... Fiat Tipo: odiseja okoli sveta

Fiat Egea, pri nas poznan kot Tipo, je dokazal svojo vzdržljivost in zanesljivost: pod ekstremnimi pogoji je brez okvar obkrožil svet.

133 dni, 41.000 kilometrov, 1 Fiat

Veteran med avtomobilskimi novinarji in eden najbolj priznanih takšnih v Turčiji že nekaj časa navdušuje z ekstremno dolgimi vožnjami. Pred časom je odpeljal Fiat Dobló, ki ga izdelujejo v Turčiji (Bursa), v Detroit, kamor ga tudi izvažajo in potem tam prodajajo pod blagovno znamko RAM.

Kasneje se je lotil podviga ’14 držav, 14 dni in 10.000 kilometrov’ s takrat povsem novim malim Hyundaiem i10. Ob tej priložnosti je obiskal tudi Ljubljano in o tej poti na koncu izdal knjigo s številnimi fotografijami. Njegova za zdaj zadnja preskušnja je presegla vse dotedanje: obkrožiti svet s serijskim avtomobilom. Zgodba ima tri heroje: novinarja Altana, fotografa Yilmaza in njuno prevozno sredstvo, Fiat Egea, ki je v Evropi poznan kot Tipo in kot Dodge Neon v Mehiki. Tipo z 1,6-litrskim bencinskim motorjem, s samodejnim menjalnikom in s prednjim pogonom se na prvi pogled ne zdi ravno kot idealno sredstvo za takšen podvig, še posebej ker so ga za to pot s tekočega traku izbrali naključno. A je vseeno nadvse presenetil. Takole piše Okan Altan.

  • SRK_2136
  • SRK_2342
  • _SY_7576
  • _SY_8282
  • _SY_8491
  • _SY_8778
  • IMG_1031
  • _SY_9282m
  • IMG_1156
  • IMG_1319
  • IMG_1370
  • IMG_2035
  • IMG_2765
  • IMG_2822
  • IMG_2845
  • IMG_2998
  • Damo-1
  • Damo-8
  • Damo-34
  • _SY_6176m
  • IMG_4360
  • IMG_4361
  • IMG_4364
  • IMG_4373
  • IMG_4375
  • _SY_6305m
  • _SY_6956
  • _SY_7045m
  • _SY_7201m
  • _SY_7322m

Kako se je začelo

Svetovna turneja so bile od vselej moje sanje. Ob predstavitvi modela Egea/Tipo Sedan leta 2015 sem o tem govoril z direktorjem blagovne znamke, ki je reagiral tako presenečeno kot naklonjeno. Takoj po predstavitvi kombilimuzinske različice Tipa je Cengiz Eroldu, šef podjetja Tofas, dejal: »Svet je naše igrišče.« In sprejel moj predlog.

Odločili smo se za smer vzhod-zahod, ker pot v smeri sever-jug meri le okoli 37.000 kilometrov in s tem ni priznana kot uradna obkrožitev našega planeta. Takoj za tem sem začel iskati pot, ki bi bila s cestami ustrezna za spredaj gnani avtomobil, a so vseeno ostale številne pasti, kot so vremenske razmere, vize za vstop v države in nepoznane ceste.

Na koncu sem sklenil povezati dve znane poti, trans sibirsko in Carrero Panamericano, inspiracija pa je bila od začetka knjiga Julesa Verna V 80 dneh okoli sveta.

Štart: na sever po obali Črnega morja

Krenila sva izpred tovarne Tofas proti severni obali Črnega morja ter 13. avgusta 2016 že prečkala turško mejo in obiskala Varno v Bolgariji ter nato Constanto v Romuniji. Med Romunijo in Ukrajino ni, navkljub 600 kilometrov dolgi meji, nobenih mejnih prehodov, zato sva morala prečiti Moldavijo. Ob prihodu v Ukrajino sva začutilo hlad vojne: tanki, vojaki in ceste v slabem stanju, kar naju je precej upočasnilo. V Odesi niso delovali telefoni in ni bilo elektrike. V Kijevu je bilo nekoliko bolje in končno sva prišla do ruske meje.

15 ur na mejnem prehodu

Birokracija naju je močno ovirala pri prehodu meje, kar naju je stalo 15 ur čakanja! Ko sva končno krenila, naju je čakalo 11 tisoč kilometrov Sibirije, najina viza pa je bila veljavna zgolj dva tedna. To je pomenilo hitro vožnjo, malo spanja in hitre postanke za osnovne potrebe. K sreči je šlo vse v redu. Tipo je bil v dobri kondiciji.

Razdalje med mesti so bile okoli tisoč kilometrov in mesta so bila videti bolj kot industrijske regije. Celo med manjšimi naselji tu in tam je preteklo mnogo dolgočasnih ur, a kljub mentalni in fizični utrujenosti sva se počutila sproščeno.

  • _SY_7335m
  • _SY_7489m
  • _SY_0654m
  • _SY_2683s
  • _SY_2722s
  • _SY_2990s
  • _SY_3091s
  • _SY_3163s
  • _SY_3209m
  • _SY_3362m
  • _SY_3389m
  • _SY_3419m
  • _SY_3437m
  • _SY_3454m
  • _SY_3459m
  • _SY_3674m
  • _SY_3742m
  • _SY_3840m
  • _SY_4055m
  • _SY_4184m
  • _SY_4312m
  • _SY_4559m
  • _SY_4939m
  • _SY_5646m
  • _SY_5666m
  • _SY_5842m
  • _SY_5878m
  • _SY_5910m
  • _SY_5955m
  • _SY_6020m

Trans Sibirija

Trans Sibirija je legendarna pot za avtomobilske in motociklistične navdušence. Povprečen čas vožnje preko nje znaša šest mesecev, vstopnica za vlak od Moskve do Vladivostoka pa stane 6 tisoč dolarjev. Ker nisva imela dosti časa, sva morala peljati tudi preko 180 kilometrov na uro in ne morem popisati občutkov ob pitju kave ob Bajkalskem jezeru. Zima tam zna biti veličastna, poletje pa je pravo nasprotje – zdi se mi, da je tam 50 milijonov komarjev, ki so trikrat večji kot naši v Turčiji. Proti njim naša sredstva niso zalegla. K sreči sva hitro pobegnila in 8 dni sem vozil po 11 ur dnevno s povprečno hitrostjo 168 kilometrov na uro in ves čas skozi sibirski gozd. Tu sem bil še posebej hvaležen splošnemu napredku ergonomije in konkretno sedežem v Tipu, ki je pri meni dosegel najboljše ocene.

Ko sva prišla v Mandžurijo, so naju obšle slabe misli: Kitajska, Rusija, Japonska in spet Rusija so zavzele ta del sveta in bil je čas vojn, bolečine, trpljenja. A tudi zato, ker nama je zmanjkovalo časa, sva morala hiteti naprej v Vladivostok.

Pristaniško mesto je pomembno tako z vojaškega kot s trgovskega stališča, toda za naju je bilo pomembno zaradi spremembe načrta: namesto v ZDA sva se namenila na Japonsko, zato sva poiskala ladjo in avtomobil poslala na to otoško državo.

Pisanje zgodovine na Japonskem

Na Japonski meji so mi povedali, da še noben avtomobil s turško registracijo ni prišel na Japonsko. Bilo je sicer po svoje zanimivo biti prvi, a je to, zaradi birokracije, vzelo veliko časa.

Promet na Japonskem poteka po drugi strani ceste, mobilni telefoni in navigacijske naprave pa zaradi nekompatibilnosti ne delujejo. Na drugi strani je Japonska čudovita, čeprav zelo draga. Lahko pričakujete, da boste za 10 kilometrov v običajnem prometu potrebovali eno uro. Za najkrajšo razdaljo avtomobilske ceste, 250 metrov, sva plačala 13 dolarjev. In tam ne moreš plačati s kreditno kartico. Kakorkoli že, v pristanišču mesta Yokohama sva naložila avtomobil na ladjo za 11 tisoč kilometrov dolgo pot. V Mehiko.¸

  • _SY_6037m
  • _SY_6151m
  • _SY_6156m
  • _SY_6200m
  • _SY_6300m
  • _SY_6318m
  • _SY_6327m
  • _SY_6349m
  • _SY_6362m
  • _SY_6385m
  • _SY_6457m
  • _SY_6990m
  • _SY_7147m
  • _SY_7163m
  • _SY_7239m
  • _SY_8701m
  • _SY_9559
  • _SY_9751m
  • _SY_9787m
  • _SY_9789m
  • _SY_9927m
  • _SY_88491
  • _SY_89591

Konec veličastne zgodbe

Kot sem omenil me je gnal Vernov roman V 80 dneh okoli sveta, a ubogi Jules si najbrž ni mogel predstavljati, kakšni čakalni časi bodo na mejnih prehodih. Za vstop v Mehiko sva morala čakati – 11 dni! In v takšnih razmerah postane ’80 dni okoli sveta’ zgolj sanje.

Maji so si za življenje izbrali prijetne kraje: tropski gozd, zelenje in papige. A prav nikakršnih dostojnih cest. Če pa že, so bile polne prečnih ovir za zmanjšanje hitrosti. Opozorili so nas tudi na lažne carinske postaje, kjer vzamejo potni list, potem pa zanj zahtevajo denar – menda so nekateri zanj plačali tudi do 10 tisoč dolarjev.

V tem času sem srečal tudi Tipovega brata, model Dodge Neon. A čas spet ni bil na najini strani – začetek legendarnega preskusa Carrera Panamericana je bil oddaljen le teden dni, ko sva najin Tipo zapeljala na ladjo na drugo morsko pot. Morda kdaj drugič …

Enajst tisoč kilometrov dolga pot z Japonske do Mehike je trajala 20 dni, le pol toliko (6.000 km) preko Atlantika pa 40! Ladja je zaustavljala v vsakem pristanišču. Ob pristanku v Veliki Britaniji niso prepoznali vozila, čeprav je Tipo tam naprodaj. V Evropi so nas, ko so prepoznali turške registrske tablice, pogosto spraševali, ali smo res prišli iz Burse, ali smo vožnjo pričeli v Turčiji. Kako so bili presenečeni, ko sem jim povedal, da končujem pot okoli sveta in da pravkar prihajam z druge strani planeta …

Okan Altan, član žirije Autobest

Foto: Savas Yilmaz

Statistika
1 redni servis (menjava olja)
2 preluknjani gumi
22 držav
81 dni na državnih mejah in na morju
84 noči v hotelih
122 mest
133 dni skupnega potovanja
300+ skodelic kave
400 ur vožnje v 52 dneh
1.700 kilogramov porabljenega goriva
17.000 kilometrov na morju
24.000 kilometrov po cestah
41.000 kilometrov poti

Okan Altan se je na kratko ustavil na žal takrat vremensko neprijaznem Bledu. Je pa vseeno nastalo nekaj fotografij in kratek film. Posnetke z drugih lokacij turneje lahko najdete tule.

  • _SY_6594
  • _SY_6574
  • _SY_6598
  • _SY_6601