Elektromobili: ne boj, mesarsko klanje? Elektromobili: ne boj, mesarsko klanje?
Najbrž ni treba znova spomniti, da je bil električno gnan avtomobil pred bencinskim. Tudi tega ne, da je bil prvi avtomobil, ki je zabeleženo... Elektromobili: ne boj, mesarsko klanje?
Jaguar i-Pace Concept: slabe tri metra dolga medosna razdalja je osnova tega 4,7 metra dolgega športnega kupeja z za Jaguar neobičajno, a všečno obliko.

Jaguar i-Pace Concept: slabe tri metra dolga medosna razdalja je osnova tega 4,7 metra dolgega športnega kupeja z za Jaguar neobičajno, a všečno obliko.

Najbrž ni treba znova spomniti, da je bil električno gnan avtomobil pred bencinskim.

Tudi tega ne, da je bil prvi avtomobil, ki je zabeleženo peljal hitreje kot 100 kilometrov na uro, električno gnan.

***

Potem je minilo 150 let z vmesnimi bolj ali manj resnimi poskusi. V 80. letih je Fiat, denimo, ponujal manjšo paleto električno gnanih vozil (Elettra) na osnovi njihovih takratnih serijskih vozil.

Potem pa je leta 1992 prišel standard Euro, ki je omejeval emisije serijskim vozilom. Tega zdaj, Euro 6, inženirji še nekako obvladujejo, novi bo krepko strožji. Poleg tega Evropa na izpuste pritiska tudi z drugimi vzvodi, tako da so avtomobilski proizvajalci praktično prisiljeni v svojo ponudbo uvrstiti tudi električna vozila.

To je kratko tehnično in pravno ozadje. Da je razvoj peklemansko drag, je zdaj že jasno – če ne iz drugega, pa iz cene električnih vozil, ki so danes na trgu.

VK_BC rOd tu naprej je marketing. Biti prvi ni več mogoče, zdaj je na vrsti druga faza – biti v koraku. To si za zdaj seveda lahko privoščijo le velike korporacije in med njimi tiste, ki prodajajo že v osnovi zelo drage avtomobile. Vsem, ki so se že spustili v ta boj, je skupno eno: kako ljudem (potencialnim kupcem) to primerno servirati. Jih prepričati, da to nujno potrebujejo. Iz avtomobila, ki ne prinaša nič tehnično novega (glej uvod), narediti trendovski izdelek.

Vse skupaj je premešal ali povsem na glavo postavil Elon Musk. Človek, za katerega sem ob smrti Steva Jobsa napovedal, da bo novi ‘Steve Jobs’, presenetil pa je tudi mene. Niti v sanjah si nisem upal predstavljati, da bo njegov drugi (električen) avtomobil postal ikona in da bosta oba, Musk in Tesla S, postala relikviji novodobnim vernikom.

Kakorkoli že, nihče izmed avtomobilskih proizvajalcev ni eksplicitno in uradno izjavil, da je Tesla vsem skupaj podžgal pod nogami, je pa jasno – večina pri svojih elektro načrtih med tekmeci jasno omenja znamko Tesla. BMW je leta 2011 ustvaril serijo i in Daimler je nedavno napovedal (prav tako električno) serijo EQ, ker seveda Daimler mora imeti protikandidate Beemveju, drugače ne gre. Če ne bi prišlo do afere ‘Diesel-Gate’, stavim, da bi bil zdaj zraven ali vsaj blizu tudi Audi – ta je za zdaj (2018), kot vemo, bolj ali manj nared ‘le’ z modelom Q6 e-tron.

Včeraj je na svetlo prišla vest, da pripravlja električno gnan avtomobil, zasnovan na novi, izključno električnim pogonom namenjeni platformi, tudi Jaguar. Zdaj mu rečejo i-Pace Concept in se zdi kar čeden izdelek. Težke baterije so, jasno, postavili na dno med obe osi, motorja sta dva, za vsako os po eden, kilovatov je skupaj 300, Njutonmetrov pa 700. Z mesta do 100 naj bi pospešil v okoli 4 sekundah. Za zdaj govorijo o 500 kilometrih dometa po evropskem NEDC in 355 po ameriških EPA, pri tem pa naj bi se baterije do 80 odstotkov napolnile v uri in pol ter do 100 odstotkov v dveh urah – pri 50-kilovatih istosmernega polnilnika. Ko bo (po napovedih) prišel v drugi polovici leta 2018 na trge, bo zagotovo – zaradi predvidenega tehničnega napredka baterij – stanje vsaj še malce boljše.

Malce krivično rečeno so drugi ponudniki druga liga: Nissan, Renault, Volkswagen in še kdo. A jih ne gre jemati na tak način, pač pa povsem resno – navsezadnje bodo tudi električni avtomobili, ko bodo v celoti nastopili (v prodajnih številkah) bolj resno, naprodaj znotraj širokega cenovnega področja in tisti znatno cenejši od i, Model in EQ bodo ‘delali’ (kot radi rečejo prodajalci avtomobilov) tudi znatno večje (prodajne) številke.

Vsem vernikom elektromobilov in državnim subvencijam navkljub pa so za zdaj elektromobili še vedno (prodajno) manj kot marginalci. Kdaj se bodo izvili iz tega, ne ve nihče, je pa jasno, od česa je odvisno: od cen, zmogljivosti in še najbolj od zakonskih omejitev izpustov.

Nafte pa je še vedno v izobilju in batni motorji so še vedno krasna reč – to je slaba karma elektromobilov …

Vinko Kernc

Foto: Jaguar