Citroën Cactus M in Méhari Citroën Cactus M in Méhari
Nazaj v prihodnosti Citroën nam je ponudil priložnost za potovanje skozi čas, ki je podobno tistemu, kot ga je opravil Martin McFly (Michael J.... Citroën Cactus M in Méhari
Reinkarnacija in original: Cactus M, 2015, in Méhari, 1968, obakrat Citroën.

Reinkarnacija in original: Cactus M, 2015, in Méhari, 1968, obakrat Citroën.

Nazaj v prihodnosti

Citroën nam je ponudil priložnost za potovanje skozi čas, ki je podobno tistemu, kot ga je opravil Martin McFly (Michael J. Fox) v filmu Nazaj v prihodnost 2, med 21. oktobrom 1989 in 2015! Mi smo peljali Méhari, ki so ga izdelovali v letih od 1968 do 1987, in Cactus M, ki ga je Citroën pokazal septembra letos na avtomobilskem salonu v Frankfurtu. Uradno sicer serijske izdelave ne načrtujejo …

Citroën ima tri podobe blagovne znamke pod zaščito: ustvarjalnost, udobje in tehnologije. Proizvajalec, ustanovljen leta 1919 in od leta 1976 v lasti podjetja PSA, se znotraj koncerna zavzema za redefinicijo identitete treh simbolov, skupaj z DS in s Peugeotom, ki so sestavni del PSA. Leta 2014, z začetkom prodaje modela C4 Cactus, je Citroën dodal še eno vrednoto k svojemu DNK, konceptualno preprostost, s predstavitvijo koncepta Cactus M na avtomobilskem salonu v Frankfurtu letos septembra pa so potrdili interes za proizvodnjo avtomobila z Méharijevim pustolovskim in uporniškim duhom. Po znameniti portugalski cesti N247, ki je bila izbrana kot najboljšo panoramsko cesto na svetu za uživanje v vožnji in v okolici, smo vozili tako izvirnik kot novodobni koncept, tako počasi, da smo lahko uživali svež atlantski zrak s svetovno znane obale Guincho blizu mesta Cascais in da nismo storili žalega kateremu od avtomobilov; eden je namreč del zbirke starodobnikov, drugi pa celo unikat!

  • 15NA3259
  • 15NA3264
  • 15NA3266
  • 15NA3324
  • 15NA3328
  • 15NA3329
  • 15NA3366

Citroën je izdeloval  Méhari med letoma 1968 in 1987, 144.953 jih je zapustilo proizvodne trakove v Belgiji in še nadaljnjih nekaj tisoč v Španiji ter na Portugalskem, žal pa ni uradne evidence o vseh proizvedenih. Izvirnik je temeljil na platformi modela Dyane (1967-1983) s prednjim pogonom ter bil opremljen z mehanskimi komponentami nekaterih drugih modelov te francoske znamke, vključno z 2 CV, kot sta denimo 2-valjni  bencinski motor (602 kubična centimetra, 29 ‘konj’) ter 4-stopenjski ročni menjalnik. Predstavitev Méharija je potekala v pesku plaže v zalivu Deauville v Franciji.

Citroën je karoserijo za Méhari izdelal iz plastike (oblikoval in proizvajal jo je Roland de la Poype, sicer pilot francoskih borcev v drugi svetovni vojni in pionir v industrializaciji plastike ABS), za katero si znamka prizadeva zmanjšati njeno uporabo v sodobnih vozilih. Kupci Méharija so izbirali med dvema ali štirimi sedeži v notranjosti. Ko ni bilo zadnjih sedežev, je bil zadek s prostornostjo in z nosilnostjo ter z izjemnimi voznimi lastnostmi, povezanimi s preživljanjem prostega časa, vključno z nekaj akcije izven utrjenih poti, na pesku in zemlji, kot nalašč za tovrstne užitke … Méhari ima tanka kolesa (135 SR 15), volanski mehanizem brez kakršne koli (servo) pomoči (kar je v naših deželah v splošno rabo prišlo šele po letu 1990) in glasen motor.

  • 15NA3323
  • 15NA3321
  • 15NA3335
  • 15NA3262
  • 15NA3272
  • 15NA3317
  • 15NA4238
  • 15NA3338
  • 15NA3344
  • 15NA3349
  • 15NA3854
  • 15NA3304
  • 15NA4246
  • 15NA3635
  • 15NA4042
  • 15NA3757
  • 15NA3774
  • 15NA3779
  • 15NA3788
  • 15NA3820
  • 15NA4044
  • 15NA4058
  • 15NA3851
  • 15NA3374
  • 15NA3373
  • 15NA4075
  • 15NA4037
  • 15NA4067
  • 15NA3370
  • 15NA3380
  • 15NA3388
  • 15NA4077
  • 15NA4068
  • 15NA4235
  • 15NA3855
  • 15NA3860
  • 15NA3864
  • 15NA3866
  • 15NA3386
  • 15NA3871

Oživitev duha Méharija je povsem smiselna. Portugalec Carlos Tavares, trenutni šef koncerna PSA, izpolnjuje akcijski načrt, s katerim bi še bolj usmerili znamko DS v razred prestižnih vozil, znamko Peugeot pa kot neposrednega tekmeca Volkswagnu. Pri tem naj bi postala znamka Citroën še bolj priljubljena, vendar ne po Renaultovi formuli (Dacia), to pomeni, da poslovna strategija ne temelji na nizki ceni. Cactus M pri tem predstavlja lažji prehod in lahko služi kot podlaga za nadaljnje uresničevanje zadanega cilja.

Muriel Prodault, članica oblikovalcev ekipe, ki jo vodi Alexandre Maval, je odgovorna za oblikovanje notranjosti ter za izbiro barv in materialov. Na predstavitvi Cactusa M je opozorila, da je nanj treba gledati kot na »laboratorij idej … Ne gre za proizvodni model, ampak koncept v razvoju blagovne znamke, ki se vse bolj osredotoča na videz in zabavo kot dveh temeljnih elementov Citroënovega DNA«. Jasno je, da Muriel ni povedala vsega, kar ve, je pa potrdila, da študija predvideva rešitve za modele, ki bodo predstavljeni v kratkem.

  • 15NA3679
  • 15NA3663
  • 15NA3694
  • 15NA4078
  • 15NA3672
  • 15NA3722
  • 15NA3354
  • 15NA4083
  • 15NA4086
  • 15NA3350
  • 15NA3352
  • 15NA4081
  • 15NA3355
  • 15NA3382
  • 15NA3384

Tako kot original iz leta 1960 bo moral biti model, načrtovan za konec leta 2018 (limuzina in kabriolet), funkcionalen, praktičen in vsestranski. Da bi prihranili denar in čas, uporabljajo skupno platformo (EMP1) in skupne motorje (C3 …). Karoserija je izdelana predvsem iz plastike, ki je delno ojačana z ogljikovimi vlakni na rastlinski osnovi (kar je cenejše kot derivat nafte), da bi tako povečali togost, ki je zelo šibka v M – hrup in tresljaji v notranjosti so nakazovali pomanjkljivosti, ki so narekovale vožnjo v zmernem tempu, za uživanje vetra ob morju. Notranjost Méharija 21. stoletja je manj trezna in bolj zapletena kot v 1968 …

Oprema je namenjena sodobnemu življenju z avtomobilom, tu je peščica visokotehnoloških vsebin tako v smislu udobja, kot na področju varnosti, s tehnologijo zaznavanja utrujenosti voznika, s pametnim tempomatom, z digitalno armaturno ploščo namesto analogne in z osrednjim barvnim zaslonom v sredini armaturne plošče za hitro in preprosto kriljenje klimatske naprave, navigacijskega sistema, avdio sistema itd … Tkanina strehe bo nameščena ročno na okvir prednje šipe, kovinski zaščitni lok pa takoj za zadnjimi sedeži. Morda ostajata za dodatno izbiro možnost trde strehe (‘hard top’) in snemljiva vrata.

Na konceptu je mehka streha nameščena ročno, a jo je potrebno napihniti, da ostane na karoseriji. Če jo zasučemo na zadek avtomobila, se spremeni v šotor. V takšni obliki nastane z zlaganjem zadnjih naslonjala dvojna postelja!

Na konceptu je mehka streha nameščena ročno, a jo je potrebno napihniti, da ostane na karoseriji. Če jo zasučemo na zadek avtomobila, se spremeni v šotor. V takšni obliki nastane z zlaganjem zadnjih naslonjala dvojna postelja!

Cactus M, ki je lažji kot C4 Cactus (ta tehta, odvisno od različice od 965 do 1.070 kilogramov), poganja 1,2-litrski 3-valjni bencinski motor družine Puretech s samodejnim 6-stopenjskim menjalnikom (EAT6). Ta menjalnik bo nadomestil sedanji robotiziran menjalnik pri vseh modelih PSA in naj bil bil predvsem varčnejši (napovedana povprečna poraba je 4,6 litra na 100 kilometrov), kot sedanji klasični samodejni menjalniki. Vožnji na površinah z zelo slabim oprijemom služi sistem Grip Control, ki s pomočjo elektronike in njenih sistemov izboljša zmogljivosti za nadzor vleke.

Citroën je od junija 2014 izdelal in prodal več kot 100.000 primerkov modela  C4 Cactus. Številka potrjuje uspeh vozila, ki vključuje DNA te francoske znamke, še posebej na področju predrznosti – predvsem projektiranja in enostavnosti gradnje. Cactus M zdaj napoveduje model za prosti čas, neke vrste križanec, zasnovan v duhu legendarnega modela Méhari iz konca 60 let. Serijska proizvodnja, kot rečeno, uradno ni predvidena, je pa zagotovo odvisna od učinka tega koncepta.

José Caetano

(član redakcije Auto Foco (Portugalska) in član žirije Autobest)

Foto: Nuno Alexandre

Nekoč in danes: primerjava tehnikalij.

Nekoč in danes: primerjava tehnikalij.