Brumm: entuziazem jih drži pokonci Brumm: entuziazem jih drži pokonci
V malem italijanskem mestecu Oltrona di San Mamette, nedaleč od Coma, stoji mala tovarna za izdelavo avtomobilskih miniatur Brumm. Nedavno sem imel priložnost obiskati... Brumm: entuziazem jih drži pokonci

Avtomobilske miniature kot konjiček ne živijo lepih časov. Znamka Brumm se trudi, da bi se stanje vrnilo na čas izpred desetletja.

V malem italijanskem mestecu Oltrona di San Mamette, nedaleč od Coma, stoji mala tovarna za izdelavo avtomobilskih miniatur Brumm. Nedavno sem imel priložnost obiskati podjetje in se pogovorit z lastnikom Riom Tattariettiem.

Njegov oče Reno Tattarletti je leta 1972 s svojima prijateljema Virginiom Bianchijem in Emiliom Molterijem ustanovil podjetje za izdelavo zgodovinskih kočij v merilu 1:43. Že pred tem, točneje leta 1962, je Reno Tattarlietti z bratoma Nilom in Diegom za izdelavo zgodovinskih avtomobilov v merilu 1:43 ustanovil firmo Rio (ki danes pripada podjetju M4). Po odhodu iz podjetja Rio in ob ustanovitvi lastnega je moral upoštevati dogovor, da do leta 1977 ne bo izdeloval avtomobilskih miniatur. Po njegovi smrti je podjetje prevzel njegov sin Rio Tattarletti, ki danes kljub močno kitajski konkurenci vztraja z izdelavo modelčkov doma v Italiji.

Za izdelavo karoserijskih delov uporabljajo posebna zlitina zamak, ki vsebuje cink, aluminij in baker.

Pred desetimi leti so letno izdelali okoli 100.000 avtomobilskih miniatur, danes jih z devetimi zaposlenimi izdelajo samo še 30.000 kosov. Glavna razloga za zmanjšan obseg proizvodnje sta bila recesija leta 2007 ter vse večja ponudba miniatur iz Kitajske. Zbirateljski trg se je dobesedno sesul tudi zato, ker med mlajšimi ni veliko zanimanja za zbiranje modelov, saj bolj kot to raje igrajo igrice na računalniku.

Kalup iz epoksidne smole za izdelavo osnovnega modela v merilu 1:24. Fiat 500 Giardiniera je narejen iz poliuretana in služi kot model za optimizacijo detajov.

Kako nastane sploh en model v merilu 1:43? Postopek mi je g. Rio zelo natančno razložil ob ogledu njegova male tovarne. Najprej opravijo raziskavo trga pri večjih distributerjih po celem svetu, pri spletnih trgovinah in med zbiratelji. Na podlagi pridobljenih podatkov prično z izdelavo tehnično-poslovne ocene, ki mora zagotoviti možnost komercialnega uspeha novega modela v posameznih državah.

Kaljen jekleni kalup-orodje za serijsko izdelavo modelov. S takšnim orodjem lahko izdelajo okoli 100.000 kosov modelčkov, potem pa ga je treba obnoviti ali izdelati novega.

Sledi iskanje tehnične dokumentacije avtomobila, ki so ga izbrali za izdelavo modela v merilu 1:43. V muzeju ali zasebni zbirki ga podrobno fotografirajo – po navadi naredijo okoli 500 posnetkov avtomobila. Zgodi se tudi, da muzej posodi avtomobil za nekaj tednov, da v prostorih tovarne opravijo potrebno fotografiranje. Zelo dobro so na primer sodelovali s tovarno Audi pri izdelavi tehnične dokumentacije za model Auto Union Typ C Streamline -1937.

V posebno prirejeno lakirnici se modeli barvajo in potem sušijo v peči.

Pri razvoju novega modela so zelo pomembne natančne tehnične risbe, ki pomagajo oceniti stopnjo zahtevnosti izdelave in s tem preveriti stroške izdelave orodja in opreme, potrebne za serijsko izdelavo modela. V zadnjih nekaj letih g. Rio angažira zunanje sodelavce za izdelavo risb 3D CAD, na podlagi tega potem z rezkanjem izdelajo osnovni – pramodel. Ta metoda omogoča zelo natančno izdelavo tudi najmanjših detajlov v orodju.

S tehniko tampotisk pobarvane modele potiskajo s potrebno grafiko in z nadpisom.

Na podlagi CAD risb se pristopi k rezkanju modela iz epoksidne smole; nekoč so to delali iz lesa, ki pa ni tako mersko stabilen kot smola. V tej fazi je rezkani model okoli tri- do štirikrat večji od dejanske velikosti v seriji 1:43. To počnejo zato, ker lahko na večjem modelu posamezne detajle bolj natančno obdelajo. Po končanem rezkanju in površinski obdelavi se osnovni (pramodel) model v posebni strojni obdelavi zmanjša v merilo 1:43 ter se pristopi k izdelavi jeklenih orodji. Za en model potrebujejo v poprečju od 6 do 10 orodji, odvisno od izvedbe modela. Poprečni strošek za en set orodij stane okoli 40.000 evrov.

Posamezni deli modela Ferrari 125s (prvi avto narejen v tovarni Ferrari leta 1947) čakajo na ‘montažo’.

Karoserije in okviri se izdelujejo iz zlitine zamak, ki jo sestavljajo cink, aluminij in baker. Zlitina se topi pri temperaturi 400 stopinj Celzija. Staljeno nato pod visokim tlakom vlijejo v kaljene jeklene kalupe. Posamezne elemente, kot so notranjost, kolesa in podvozje, izdelajo iz brizgane plastike. Potem sestavne dele razmastijo in pripravijo na barvanje v posebej prirejeni lakirnici. Po sušenju v peči pri temperaturi 80 stopinj Celzija gredo karoserijski deli na trak, kjer začnejo spretne ženske roke sestavljati posamezne dele. Še pred tem karoserijo polepijo z dekorativnimi nalepkami ali potiskajo po postopku tampotiska. Še posebej zahteven je ta postopek pri dirkalnih modelčkih, na katerem so tudi štartne številke in številne nalepke pokroviteljev. Po končani montaži modele pritrdijo na posebne plastične podstavke ter spravijo v posebne kartonske škatle.

Na montaži modelov delajo samo ženske, ki imajo zelo spretne roke, posebej ob sestavljanju drobnih delov.

Brumm trenutno ponuja 50 različnih osnovnih modelov in številne barvne kot tudi številne dirkalne izvedbe. Svoje miniature prodajajo po celem svetu, poprečna cena za kos pa je med 25 in 35 evri.

Gotovi modeli, pripravljeni na odpremo.

Ob 50 letnici pošte Slovenije je podjetje Hribar in otroci naročilo pri Brummu posebno pobarvan in potiskan model Fiat 110 furgone.

Fiat 500 narejen v omejeni seriji za Japonski trg. Model je potiskan s tehniko tampotisk.

Na fotografiji vidimo gotovi model Ferrari 125s in neobdelan brizgan iz posebne zlitine zamak.

Ferrari 512M, narejen na podlagi avtomobila, ki se udeležil dirke 1.000 km Avstrije leta 1970. Voznika sta bila Icks in Giunti. Model je delno potiskan, delno pa polepljen z nalepkami.

Z leve: Rio Tattarietti, lastnik podjetja Brumm, in avtor članka, Georg Gedl.

Georg Gedl

Foto: GG