Avtomobilski teden 7, 2021 Avtomobilski teden 7, 2021
Slovenija: smo v sredini Starost voznega parka, pa naj gre za osebne avtomobile ali druga vozila, je pomemben dejavnik (tudi) prometne varnosti. Napredek pri... Avtomobilski teden 7, 2021

Povprečna starost slovenskih osebnih vozil je malenkost nad evropskim povprečjem.

Slovenija: smo v sredini

Starost voznega parka, pa naj gre za osebne avtomobile ali druga vozila, je pomemben dejavnik (tudi) prometne varnosti. Napredek pri pasivni varnosti je pri vseh skoraj izjemen. S tega zornega kota je gotovo pomembno, ali je na cestah več starih oziroma starejših vozil ali pa je vozni park relativno nov. Nekateri zadnji podatki kažejo, da smo v tem pogledu pri nas skoraj v evropskem povprečju.

Podatki Acea, evropskega združenja proizvajalcev vozil, kažejo, da je bila povprečna starost osebnih vozil v Evropski uniji v letu 2019 11,5 leta. Pregled po državah EU kaže, da obstaja nova avtomobilsko-starostna ‘zavesa’, kajti najstarejši in precej nad povprečjem so najprej in najbolj avtomobili v vzhodno in srednje-evropskih državah. Po teh podatkih so imeli najstarejše osebne avtomobile v baltski Litvi, in sicer je bila njihova starost 16,8 leta. Zelo blizu je bila v tem pogledu Estonija s povprečno starostjo 16,7 leta, komaj kaj je zaostajala Romunija (16,5 leta), nato pa je že prišla na vrsto Grčija, kjer so bili leta 2019. osebni avtomobili v povprečju stari točno 16 let.

V skupini držav, kjer je vozni park osebnih avtomobilov najmlajši, so Luksemburg s povprečno starostjo 6,5 leta(!), v Avstriji se prav tako vozijo z dokaj ‘mladimi’ avtomobili (8,3 leta), medtem ko Irci s povprečno starostjo 8,4 leta komaj kaj zaostajajo. V avtomobilsko najpomembnejših ali največjih evropskih državah si lahko rečejo, da so zvečine pod evropskim povprečjem. V Nemčiji je starost vsega 9,6 leta, v Franciji 10,2 leti, Italiji pa nekaj več, in sicer 11,4 leta. Kje smo mi? Povprečna starost osebnih avtomobilov na slovenskih cestah je bila po teh podatkih 11, 7 leta.

Še pogled k našim južnim in vzhodnim sosedom. Na Hrvaškem je ta starost 14,6 leta, na Madžarskem pa 13,5 leta. Smo torej nekako v sredini.

***

Letošnji januar je bil za evropski avtomobilski prostor uničujoče slab.

Katastrofalni avtomobilski januar

Vprašanje je, ali je kdo pričakoval tako skromen avtomobilski januar, kot ga je tokrat doživela Evropska unija. Prodaja v letošnjem prvem mesecu je bil manjša za 24 odstotkov. To je bil najslabši januar doslej in četrti največji padec prodaje avtomobilov zadnjih trinajstih mesecih. Vse države so imele minus, v nekaterih je bil ta večji od 50 odstotkov. Presunljivo.

Lanski januar tako ali tako ni bil nekaj posebnega, saj se je že na začetku lanskega leta pojavila slutnja pandemije. Letošnji januar v resnici ni mogel biti bistveno drugačen ali bolj pozitiven, kajti avtomobilske trgovine so bile marsikje popolnoma ali vsaj delno zaprte. Kljub temu pa je padec vendarle globok, kajti zadnji trije lanski meseci so bili, recimo tako, kljub manjši prodaji znosni. Še bolj skrb zbujajoče je, da se je krivulja upognila globoko navzdol tudi na nekaterih največjih evropskih trgi. Tako se je prodaja v Španiji zmanjšala za visokih 51,5 odstotka, v Nemčiji je bilo januarja kupcev za 31,1 odstotka manj, tudi v Italiji ni bilo dobro (minus 14 odstotkov), medtem ko si lahko v Franciji rečejo, da so jo še kar dobro odnesli, saj se je prodaja zmanjšala za 5,8 odstotka. Slovenija je bila s padcem prodaje 29,3 odstotka v skupini tistih držav, kjer je bil minus večji od povprečja.

Logično je, da je šlo januarja zelo slabo tako rekoč vsem avtomobilskim tovarnam. Vsekakor je opazno, da je med največjimi občutno padel koncern Volkswagen, saj je bila prodaja manjša za 26,8 odstotka. Novi Stellantis je slabo začel (minus 26,1 odstotka), Renaultu se je prodaja zmanjšala za 21,6 odstotka ipd. Januar je bil katastrofalen tudi za nekatere japonske avtomobilske hiše na evropskih trgih. Tako je bila prodaja vozil Nissan skromnejša za več kot 38 odstotkov, pri Mazdi so zabeležili skoraj 37-odstotni padec, pri Mitsubishiju pa kar 63-odstotnega. Je bil kdo na boljšem? No, Renaultova Alpina, tovarna športnih avtomobilov, ki ji v novi strategiji te skupine napovedujejo obetavnejšo prihodnost, je posel povečala za več kot 54 odstotkov, medtem ko je Smart, sestavni del koncerna Daimler AG in tovarna s precej negotovo prihodnostjo, v januarju zabeležila kar 230 odstotkov večjo prodajo! Ampak prav je povedati: Alpina je januarja lani prodala vsega 46, Smart pa 756 avtomobilov …

***

Skupina Jaguar Land Rover je posegla po klasičnih prijemih pri težavah – odpuščanju zaposlenih.

Skupina JLR bo občutno zmanjšala število zaposlenih

Pandemija, občuten padec prodaje oziroma povpraševanja, novodobne težave s pravočasno dobavo nekaterih sestavnih delov (čipov), pa hkrati problemi, ki niso novi oziroma se vlečejo že kar nekaj časa – vse to utegne bistveno vplivati na prihodnost skupine Jaguar Land Rover. Prav zato ni izjemno ni presenetljiva novica, da bo skupina v prihodnjih mesecih zmanjšala število zaposlenih za vsaj 2.000.

JLR je v lasti indijske Tate Motors, ta pa sestavni del industrijskega konglomerata Tata. Že precej časa se pojavljajo novice o tem, da Tata išče novega oziroma morebitnega kupca za skupino, kajti njeno poslovanje ni ugodno. Ko so pred dobrim letom začeli veliko pogosteje kot prej ugibati, kaj bo Tata storila z JLR in ali sploh obstajajo interesenti za nakup, so pogosto omenjali nemški BMW. Iz tega ni bilo nič, medtem se je zgodila pandemija in zelo malo je ta hip avtomobilskih korporacij, ki imajo v kratkoročnih načrtih širitev oziroma nakupe, kot je recimo nakup skupine JLR. Ko je pred časom Renault objavil svojo novo strategijo Renaulution, je bila posebej opazna namera o zmanjšanju obsega proizvodnje. Povsem verjetno je, da gredo v podobno smer tudi načrti drugih avtomobilskih skupin, saj je veliko vprašanje, kdaj – če sploh kdaj – se bo povpraševanje po avtomobilih vrnilo na raven pred izbruhom pandemije. Prej se bo začelo v večjem obsegu dogajati tisto, kar je sedaj objavil JLR. Ne prvič, verjetno ne zadnjič.

Janez Kovačič

No comments so far.

Be first to leave comment below.