Avtomobilski teden 52, 2019 Avtomobilski teden 52, 2019
2019: leto pred prelomnim 2020? Leto se je skoraj poslovilo in spodobi se pogledati nazaj – kaj je bilo in kaj se je dogajalo.... Avtomobilski teden 52, 2019

Brexit: z njim je bilo prežeto že skoraj minulo leto, pa ne le zaradi avtomobilov.

2019: leto pred prelomnim 2020?

Leto se je skoraj poslovilo in spodobi se pogledati nazaj – kaj je bilo in kaj se je dogajalo. Na splošno in precej površno bi lahko rekli – leto 2019 ni bilo usodno ali prelomno v skoraj nobenem pogledu. In to je dobro. Prelomnost, pa ne le avtomobilska, nas verjetno še čaka.

Če bi iskali evropsko in s tem tudi avtomobilsko stalnico, potem je ni težko najti ter določiti – Brexit. Dogajal se je v valovih in, to vemo, se še ni končal. Avtomobilska industrija je bila sredi tega dogajanja, toda zdi se, da je Otok, vsaj tisti, ki vedri in oblači v parlamentarnem Westminstru in na vladnem Downing Streetu 10, ni slišal ali ni imel kakšnega posebnega posluha zanjo. Dilema je znana: britanska avtomobilska industrija je prevelika, da bi zmogla preživeti v tem obsegu. Avtomobilske tovarne na to opozarjajo že vse od izglasovanega Brexita, toda že vse od pozabljene Therese May in do aktualnega Borisa Johsona se zdi, da jih ne jemljejo dovolj resno. Ampak ni še pozabljeno: Honda v Swindonu leta 2022 zapira tovarno, Nissan se je odpovedal izdelavi naslednika X-traila, vprašanje je, kaj se bo zgodilo z Vauxhallom, ki je v lasti skupine PSA, zelo previdni so tudi pri Jaguarju Land Roverju in še in še. Sicer pa – Brexit naj bi se res zgodil 31. januarja in tedaj bo združeno kraljestvo začelo pisati svojo zgodovino na novo. Uspešno ali malo manj uspešno? Bomo videli.

***

Carlos Ghosn: še vedno v zaporu, toda zveza Renault-Nissan-Mitsubishi je še vedno v precejšnji krizi.

Zveza Renault-Nissan-Mitsubishi ima za seboj naporno leto. Ali je za to kriv Carlos Ghosn, nekdanji prvi mož, je vprašanje. Toda zdi se, da v Parizu ne najdejo pravega odgovora na ne tako enostavno vprašanje – kako naprej? Ni sporno, da se je z Ghosnovo aretacijo marsikaj spremenilo in porušilo, toda zelo jasno je, da v zvezi škripa, hkrati pa francoska vlada, ki ima pomembno in odločilo vlogo v Renaultu, nima jasne strategije. Zamenjava na vrhu je počistila s t.i. Ghosnovimi ljudmi, kamor so prištevali nekdanjega direktorja Thierryja Bolloreja, toda napovedana združitev s Fiat Chrysler Automobiles (FCA), ki je nato ni bilo, je znova obudila dvome o neproblematični prihodnosti zveze. Povrh bo Nissan v poslovnem letu 2019, ki se bo končalo na zadnji dan marca prihodnje leto, verjetno izkazal zelo skromen poslovni in predvsem finančni izid. Tako ali drugače pa zvezo čaka še naporen sodni proces proti Carlosu Ghosnu in tam bo mogoče slišati marsikaj, kar ne bo všeč ne Francozom ne Japoncem.

***

Renault Clio: slovenski avto z vplivom na slovensko ekonomijo.

In da ne bi se vse vrtelo okoli dogajanja na oni strani naših meja, je letos poskrbel tolikokrat omenjeni Renault in z njim njegov novomeški Revoz. V začetku julija je tam stekla serijska izdelava Clia V, torej nove generacije izjemno uspešnega vozila tako na evropskih trgih kot tudi pri nas. To, da je Clio slovenski tržni prvak že desetletja, seveda ni kakšna velika novost, bolj je pomembno to, da avto Revozu zagotavlja – vsaj upajmo tako – bolj neproblematično prihodnost. Clio V bo nastajal še v Turčiji, v Novem mestu pa bo nastajal ob Twingu in Smartu ForFour. Slednji se počasi poslavlja, saj se končuje njegova izdelava v okviru projekta Edison in tudi zato je Clio novih časov še toliko pomembnejši za novomeško tovarno, Dolenjsko in vso Slovenijo. Ni prav pozabiti – Revoz je največji slovenski izvoznik, neposredno zaposluje okoli 3.200 ljudi, posredno pa vsaj še trikrat toliko. Torej – naj se mu godi dobro.

***

Združitev PSA in FCA: nastal bo četrti največji avtomobilski koncern na obli.

Čeprav se je dogajalo skozi vse leto, se je dejansko zgodilo konec novembra in prve dni decembra. Že nekaj časa v avtomobilski orbiti ni bilo kakšnega odmevnega prevzema ali nakupa, tudi združitve so se izgubile v zahtevnosti avtomobilskega dogajanja. In vendar se je zgodilo: PSA (Citroën, Peugeot) se je po predlanskem odmevnem nakupu Opla (in tudi Vauxhalla) odločil za združitev s prej omenjenim FCA. Zdi se, da je zgolj vprašanje tednov, kdaj si bosta partnerja tudi uradno pred oltarjem rekla usodni ‘da’, si nataknila poročna prstana in obljubila zvestobo do groba. Pravijo, da se bo to zgodilo že januarja, združitev pa naj bi bila končana čez 12 do 15 mesecev. Tako bo nastal četrti največji avtomobilski orjak na obli, pred njim bodo le še Volkswagen, Toyota in General Motors. Sinergijski učinki se merijo v milijardah evrov oziroma dolarjev in verjetno ni veliko pretiravanja v trditvi, da imata skupini marsikaj, kar je mogoče združiti in koristno uporabiti. Toda najbolj na trnih so v Italiji: skupina Fiat, ki jo sestavlja cvetober tudi nam znanih avtomobilskih imen, menda ve, da bo morala pristati na številne kompromise. Ali to pomeni, da se bodo zapirala tovarniška vrata na škornju, pa je ta hip še preuranjeno trditi. In če se bodo, bi to tudi ne smelo biti vesoljno presenečenje.

***

Leto, ki mu poje navček, je bilo po drugi strani prežeto z okoljskimi vprašanji oziroma zadregami. Saj je znano: 1. januarja 2021 začne veljati nova okoljska zaveza glede izpusta CO2 pri osebnih vozilih. Ta ne sme preseči 95 gramov na kilometer. Kolikšen je bil že njegov lanski odtis? Okoli 120 gramov na kilometer oziroma nekaj večji kot leta 2017. Razlogi so znani, ni jih prav smiselno ponavljati. Kako bodo avtomobilske tovarne dosegle to, kar jim nalaga evropska okoljska zakonodaja, je še povsem nejasno. Če bo meja presežena, so napovedane visoke kazni, ki utegnejo občutno poslabšati poslovno stanje. Ni znano, vsaj javno ne, toda v zakulisju EU se zanesljivo začenja lobiranje, ki bo verjetno prineslo marsikaj. Težko je sicer verjeti, da bodo prej zapisano določilo glede izpusta CO2 omilili, toda obstajajo tudi druge možnosti – denimo prekupčevanje s pravicami, kar sta pred časom vsaj deloma izpeljala Tesla in FCA. Ne bo enostavno in sploh nič zabavno.

Janez Kovačič