Avtomobilski teden 50, 2020 Avtomobilski teden 50, 2020
Staro ime v vrhu Daimlerja AG Nekdaj se je temu vsaj pri nas reklo kadrovski vrtiljak. Pomenilo je – in verjetno še – da... Avtomobilski teden 50, 2020

Bernd Pischetsrieder naj bi postal predsednik nemškega avtomobilskega velikana.

Staro ime v vrhu Daimlerja AG

Nekdaj se je temu vsaj pri nas reklo kadrovski vrtiljak. Pomenilo je – in verjetno še – da se na tem vrtiljaku pogosto pojavljajo ena in ista imena, ki pa se selijo iz enega dobro plačanega delovnega mesta na drugega. In bistveno – pri tem ni nujno, da so zgolj ali predvsem uspešna.

Tisti, ki nekaj bolj podrobno spremljajo dogajanje v evropski in svetovni avtomobilski industriji, verjetno še niso povsem pozabili na Bernda Pischetsriederja. Zadnja leta ga praktično ni bilo na avtomobilski sceni, sedaj pa iz Daimlerja AG prihaja novica, da naj bi marca ali aprila zasedel mesto predsednika skupine, ki velja za nekakšno nemško gospodarsko in siceršnjo srebrnino. Menda je ponudbo za to delovno mesto, ki ni zgolj protokolarno, zavrnil nekdanji in dolgoletni izvršni direktor Daimlerja AG Dieter Zetsche. Če se bo to tudi v resnici zgodilo, se bo verjetno zadnjega marca prihodnje leto, ko bo ali naj bi odstopil sedanji predsednik Manfred Bischoff. Sicer pa je Pischetsrieder kar dobro poznan znotraj omenjene nemške avtomobilske skupine, saj je že od leta 2014 član nadzornega sveta. Sicer pa – kdo je že človek precej težko izgovorljivega priimka?

Bernd Pischetsrieder je po izobrazbi strojni inženir, ki je končal študij na münchenski tehnični univerzi. Leta 1973 je dobil službo pri BMW in tam se je začela njegova skoraj vrtoglava poklicna kariera. Bil je med drugim tudi vodja BMW v Južni Afriki, leta 1993 pa je zasedel mesto izvršnega direktorja te nemške premijske avtomobilske hiše. Dobro leto kasneje je potegnil potezo, ki ga je nekaj let kasneje stala tega delovnega mesta: BMW je za 1,3 milijarde dolarjev kupil britansko avtomobilsko skupino Rover Group. S finančnega zornega kota je bil nakup sicer dovolj uspešen, toda kmalu je postalo očitno, da bavarska avtomobilska tovarna, znana predvsem po premijskih avtomobilih, in britanska hiša, ki se je uveljavila predvsem z avtomobili nekaj nižjega cenovnega razreda, vendarle ne gresta skupaj. Pojavile so se tudi velike in opazne razlike v poslovni in tehnološko-tehnični kulturi oziroma pristopu. Ko je Pischetsrieder poskušal vendarle trdneje združiti obe imeni oziroma tovarni in je to postalo zelo drago, je nadzorni svet BMW leta 1999 zahteval, naj odstopi. In tako se je tudi zgodilo.

Toda brez dela je bil zelo kratek čas. Že leta 2000 se je pridružil koncernu Volkswagen, kjer naj bi pripomogel k temu, da bo ‘ljudski izdelovalec vozil’ počasi postal tudi izdelovalec prestižnejših vozil. Leta 2003 se je zavihtel v sam vrh koncerna, saj je postal izvršni direktor, že nekaj prej pa se je na trgu pojavil luksuzni Volkswagen Phaeton, ki je bil vsekakor projekt močnega človeka skupine Volkswagen in vse germanske avtomobilske scene, Ferdinanda Piëcha, a hkrati napoved tistega, kar naj bi počel Pischetsrieder. Kljub temu, da je dokazal, da zmore in zna voditi skupino v pravi smeri, je postalo jasno, da ni po Piëchovem okusu. Trčila sta dva svetova, dva koncepta vodenja: Piëchov izrazito avtoritativni na eni in Pischetsriederjev izrazito posvetovalen na drugi strani. Na splošno presenečenje je iz Volkswagna novembra 2006 prišlo obvestilo, da je »izvršni direktor odstopil«. Sedaj se mu, temu človeku težko izgovorljivega imena in ne vedno zgolj blestečih poslovnih odločitev, obeta nova služba. Zanesljivo ne za majhen denar.

***

Gradnja Tesline tovarne v Nemčiji ne teče po načrtih.

Kače zaustavile gradnjo Tesline tovarne v Nemčiji?

Elon Musk in njegova Tesla utegneta spoznati, da v Evropi in posebej v Nemčiji nekatere reči niso tako preproste kot drugje. Znova se je namreč zapletlo pri gradnji Tesline tovarne v bližini Berlina. Tokrat je nekatera dela na gradbišču začasno ustavilo oziroma prepovedalo sodišče. Zakaj?

Okoljsko združenje namreč meni, da bi lahko nadaljnje krčenje gozda – prav tistega, zaradi katerega se je že prvič zapletlo – škodovalo kačam, ki po njihovem prepričanju hibernirajo v bližini. O tem, kako naprej, bodo morale odločiti nemške zvezne okoljevarstvene oblasti in seveda Tesla. Kaj bo na vse to rekel Elon Musk, ki je že sredi letošnjega leta postavil ultimat – ali gradimo naprej ali gremo – je težko reči. Medtem se je zapletlo tudi zaradi porabe vode, pri čemer se je Tesla obvezala, da bo bistveno skromnejša kot so sprva načrtovali.

Se pa zdi, da je zaradi tega v nevarnosti načrt, po katerem naj bi tovarne v Nemčiji začela delovati že 1. julija prihodnje leto, ko naj bi tam začeli izdelovati Teslo Y, hkrati pa naj bi začel delovati tudi raziskovalni center. Ob tem pri Tesli že dodajajo, da med gradnjo gigatovarne na Kitajskem niso imeli nobenih težav in so jo zgradili v pičlih enajstih mesecih. No, na Kitajskem je pač marsikaj drugače, to sedaj že vemo.

***

Swindon: vrata Honde zaprta začasno, prihodnje leto dokončno in nepreklicno.

Brexit znova na sceni

Brexit je bil nekaj časa stalnica, potem je malo utonil v pozabo, sedaj znova prihaja na površje. Razumljivo, bliža se 1. januar, ko naj bi Združeno kraljestvo dokončno in nepreklicno izstopilo iz Evropske unije. Ampak težave se ponavljajo.

Japonska Honda, ki ima svojo tovarno v Swindonu, nekako 130 kilometrov vzhodno od Londona, je sporočila, da bo za dan ali dva, morda tudi nekaj dlje, zaprla vrata. Razlog je pričakovan: v pristanišču v Felixstowu, kamor prihajajo ladje, ki za Hondo iz Azije (Japonske) dovažajo sestavne dele, je tako polna, da ne zmore vsega. In ker tovarna dela po znanem načelu Just-in-Time, so se raje odločili za nekaj dni prekiniti proizvodnjo. Težave, s katerimi se srečuje japonska avtomobilska tovarna, niso nove in so nanje številni opozarjali pred in po izglasovanem Brexitu. Čeprav britanska politika mrzlično dokazuje, da zadrege niso zgolj posledica odhoda iz EU, so dejstva pogosto drugačna. Na to opozarja tudi sporočilo iz Bentleyja, ki bo sestavne dele za svoje avtomobile iz Evropske unije dovažal tudi z letali. Sicer pa Honda ni spremenila svoje odločitve, sporočene že pred dobrim letom in pol – vrata v Swindonu se bodo dokončno in nepreklicno zaprla prihodnje leto. Pa Brexit gor ali dol – menda …

Janez Kovačič