Avtomobilski teden 50, 2018 Avtomobilski teden 50, 2018
Carlos Ghosn, tako rekoč padli predsednik zveze Renault-Nissan-Mistubishi, ostaja v japonskem zaporu. V ponedeljek bi moral biti na prostosti, pa so Japonci na njegov... Avtomobilski teden 50, 2018

Carlos Ghosn ostaja v priporu in vprašanje je, kdaj bo znova na prostosti.

Carlos Ghosn, tako rekoč padli predsednik zveze Renault-Nissan-Mistubishi, ostaja v japonskem zaporu. V ponedeljek bi moral biti na prostosti, pa so Japonci na njegov konto naložili nove obtožbe oziroma sume in zato bo ostal za rešetkami najmanj do konca meseca. Povsem verjetno pa je, da bo na ‘hladnem’ še dolgo, kajti težko je verjeti, da vse, kar mu očitajo, ne drži. In kot pravijo poznavalci japonskega pravnega sistema – 99,9 odstotka tistih, ki jih osumijo kaznivih dejanj, tudi odsedijo tisto, kar so jim dosodili.

Japonske oblasti sedaj Carlosa sumijo še novih finančnih nepravilnosti v zadnjih dveh oziroma treh letih, in sicer od leta 2015 do lani. V vsakem primeru naj bi šlo za to, da finančnim oblastem ni prijavil dohodkov oziroma denarja, ki ga je zaslužil na Japonskem. Ta hip menda še ni povsem jasno, ali bi moral čisto vse, kar mu je kapnilo v žep, tudi prijaviti oziroma ali obstajajo okoliščine, ki so bile Ghosnu v prid. V zaporu je tudi Američan Greg Kelly, sicer nekdaj član uprave Nissana, ki je osumljen podobnih nečednosti, vendar se o njem bistveno manj piše ali govori.

V ozadju pa se bije bitka, ki utegne načeti prihodnost zveze. Vse bolj prihaja v ospredje Hiroto Saikawa, sedanji izvršni direktor Nissana. Japonske oblasti so nepravilnosti obtožile tudi tovarno oziroma vodilnim očitajo pomanjkljivo kontrolo. Japonska tovarna se je že opravičila in hkrati sporočila, da bo tudi sama vložila obtožnico proti Ghosnu, ki medtem zanika vse, kar mu očitajo. Omenjeni Saikawa je tudi precej na trnih, kajti po pisanju nekaterih medijev (Bloomberg) naj bi podpisal dokument, s katerim naj bi Ghosnu po odhodu v pokoj izplačali precej denarja. Menda pa Japonec ni vedel, kaj podpisuje, a to je, kot vemo, šibek izgovor. Postaja pa vse bolj očitno, da v zvezi res močno škripa in verjetno je res le vprašanje časa, kdaj bo Nissan vložil zahtevo za razvezo. Ampak to ni tako preprosto.

Renault je namreč 43-odstotni lastnik Nissana, ta ima v svojih rokah zgolj 15 odstotkov Renaulta. To je meja, ki onemogoča vpliv japonske tovarne na francosko. Že pred časom se je špekuliralo, da naj bi Nissan od francoske vlade odkupil njen 15-odstotni delež in s tem postal v zvezi približno enakopraven partner. Toda ta hip je težko verjeti, da se bo to zgodilo. Pomeni, da bo zakon precej hladen, to pa ne bo dobro za posel. In ker se ve, da je denar zelo plaha ptica, bo še zelo zanimivo.

***

Nizozemec Bram Schot bo od 1. januarja prvi mož nemškega Audija.

Od letošnjega junija je ingolstadtski Audi začasno vodil 57-letni Nizozemec Bram Schot, ki je nadomestil aretiranega in kasneje izpuščenega Ruperta Stadlerja. Ta je obtožen prikrivanja dokazov v aferi Diesel-Gate. Sedaj so se v koncernu Volkswagen, ki je tudi lastnik Audija, odločili, da Schot s 1. januarjem prihodnjega leta postane predsednik uprave te bavarske tovarne.

Bram Schot bo ob tem vsaj začasno obdržal tudi funkcijo vodje prodaje in marketinga, kar pomeni, da se bo na tem mestu kmalu pojavilo novo ime. Schot je imel v minulega pol leta veliko dela, kajti protokol WLTP, ki je začel tudi formalno veljati 1. septembra, je precej otežkočil prodajo in povzročil zastoje pri dobavi Audijev. Poleg tega je nemško sodišče tovarno obsodilo na plačilo 800 milijonov evrov kazni zaradi sodelovanja v prej omenjeni dizelski aferi in to bo bistveno poslabšalo njen letošnji finančni izkaz. Vse to je pripeljalo do tega, da je Audi kot član slovite nemške premijske trojke (skupaj z Mercedes-Benzom in BMW) v zadnjih mesecih malce ‘omagal’. Bram Schot je pri Audiju od leta 2017, prej je bil pri VW odgovoren za gospodarska vozila, še nekaj prej je bil v službi pri Mercedes-Benzu Italija. Kakorkoli že – čaka ga kar nekaj dela.

***

Porsche Slovenija ima v svojem naročju šopek avtomobilskih tovarn, tudi španski Seat.

Porsche Slovenija (PS) pri nas zastopa skoraj pol ducata avtomobilskih tovarn – Volkswagen, Porsche, Audi, Seat, Škoda ipd.­- in temu primerni so tudi njegovi tržni deleži. Letos se bo prvič v vsej zgodovini te družbe zgodilo, da bo prodaja presegla številko 25 tisoč. Kljub vsemu pa so pred njimi kar veliki izzivi.

Čeprav leto še ni povsem pri koncu, je sedaj že jasno, da bo njihov tržni delež pri osebnih avtomobilih znašal okroglih 32 odstotkov, pri gospodarskih vozilih pa 18 odstotkov. To pomeni, da imajo v svojih rokah tretjino trga osebnih vozil, ki pa ima znano ‘hibo’ – tako imenovane enodnevne registracije oziroma izvoz pri nas registriranih avtomobilov na tuje trge, predvsem v Nemčijo in verjetno še kam. Tudi pri PS sicer pravijo, da bo letošnja prodaja dosegla številko 70 ali 71 tisoč novih osebnih vozil, pri čemer pa je realna prodaja v resnici manjša vsaj za tretjino na račun enodnevnih registracij. Torej je ali bo letošnja prodaja realno večja za nekako šest odstotkov.

Sicer pa pri PS pozorno opazujejo, kaj se utegne v prihodnjih mesecih zgoditi z davki na avtomobile. Znano je, da je novi protokol WLTP, ki je letos začel veljati v Evropi in torej tudi v Sloveniji, bistveno povišal vrednosti izpušnih plinov, ki so osnova za določitev davka oziroma vplivajo na preskok avtomobilov v višje in bolj obdavčene razrede. Utegnilo bi se zgoditi, da se bodo novi avtomobili občutno podražili, o čemer pa je sekcija zastopnikov tujih avtomobilskih tovarn pri Gospodarski zbornici Slovenije, član je tudi PS, že obvestila finančno ministrstvo. Glede tega so, kot je bilo rečeno, zmerni optimisti. Tako ali drugače, prihodnje leto res prinaša veliko izzivov, kajti vse pogosteje se pojavljajo napovedi o rojevanju nove krize – pa se tista iz leta 2009 še niti ni prav dobro končala …

Janez Kovačič