Avtomobilski teden 45, 2019 Avtomobilski teden 45, 2019
VW: svet delavcev proti gradnji tovarne v Turčiji V širši evropski javnosti ime Bernd Osterloh ne pomeni veliko. Povsem drugače je v Nemčiji, še... Avtomobilski teden 45, 2019

Bernd Osterloh: veto na gradnjo v Turčiji.

VW: svet delavcev proti gradnji tovarne v Turčiji

V širši evropski javnosti ime Bernd Osterloh ne pomeni veliko. Povsem drugače je v Nemčiji, še bolj drugače pa v koncernu Volkswagen. Tam je Osterloh predsednik sveta delavcev. In ta ima v nadzornem svetu polovico sedežev in posledično veliko glasovalnih pravic. Pomeni, da to ni človek kar tako.

Bernd Osterloh se je oglasil ob nameravani graditvi nove tovarne, ki naj bi jo koncern VW postavil v Turčiji. Vse je bilo – ali skoraj vse – dogovorjeno, nato pa je Turčija vdrla v Sirijo in začela spopad s Kurdi. Koncern je zato zamrznil dokončno odločitev o gradnji v bližini Izmirja. Gre za izjemno investicijo v vrednosti nekako 1,3 milijarde evrov, v tovarni naj bi letno naredili 300 tisoč vozil, delovati pa naj bi začela leta 2022. Vse od začetka konflikta se VW ni dokončno izjasnil, je bil pa zato jasen Osterloh: »Vse dotlej, dokler bo Turčija hotela svoje cilje uresničiti z nasiljem in vojno, bomo ostro nasprotovali gradnji v tej državi.«

Vprašanje je retorično: v katerem velikem podjetju pri nas imajo ali bi imeli delavci toliko besede kot v velikem VW?!

***

Je v nevarnosti Fiatova tovarna v Kragujevcu?

FCA-PSA: še veliko vprašanj

Čeprav večina podrobnosti, pomembnih za razumevanje vsega tistega, kar prinaša nameravana združitev FCA in PSA, še ni znanih, pa postaja jasno vsaj eno – obljuba, da ne bo zapiranja tovarn in posledično odpuščanje delavcev, bo težko vzdržala.

Tako PSA kot tudi FCA sta zlasti na evropskih trgih močno prisotna in uspešna v nižjih avtomobilskih razredih. Toda po sedanjih projekcijah naj bi se prodaja v teh razredih do leta 2021 zmanjšala za vsaj 38 odstotkov, kar predstavlja neposreden udarec proizvodnji tako v eni kot drugi korporaciji. Težava bo tudi modelsko in siceršnje prekrivanje oziroma kanibalizem, pojav, s katerim se srečuje tudi koncern Volkswagen, ki tako kot nova družba združuje dvanajst ali trinajst precej raznolikih avtomobilskih imen. Po nekaterih napovedih se utegne nova družba srečati tudi s preveliki proizvodnimi kapacitetami, saj naj bi bile vse tovarne, ki sestavljajo koncern FCA-PSA, menda sposobne v letu dni izdelati nič manj kot 14 milijonov vozil. Toda ob vse pogostejših napovedih o ohlajanju zlasti evropskega gospodarstva je razumljivo, da utegne biti to precejšnja težava. Po nekaterih napovedih bi se lahko zgodilo, da bosta pod vprašajem vsaj dve evropski tovarni: tista, ki jo ima Fiat v srbskem Kragujevcu, in ona, ki jo ima PSA oziroma Vauxhall v Veliki Britaniji. In glede na to, da so se takoj po objavi oglasili sindikati zaposlenih v Vauxhallu, je v teh napovedih vsaj nekaj malega resnice.

***

Tudi Nemčija spodbuja nakup električnih vozil.

Nemčija povišuje subvencije za električne avtomobile

Električni avtomobili naj bi predvsem na Stari celini pomagali uresničiti dokaj stroge okoljske zahteve, ki začenjajo veljati čez dobro leto. Toda njihova prodaja ne v Evropi ne drugje kljub vsemu ne steče tako, kot upajo in računajo. Tudi zato se problema lotevajo tudi s subvencijami.

Državne podpore, ki naj ne bi povečale prodaja le električnih, pač pa tudi drugih okolju bolj prijaznih vozil, poznajo tako rekoč v vseh državah Evropske unije. Pri nas je za električna baterijska vozila dokaj visoka – 7.500 evrov – medtem ko se je letos za priključne hibride zmanjšala s prejšnjih 4.500 na sedanjih 2.000 evrov. Težko reči, kakšni so bili razlogi, a po raziskavah, ki so jih opravili v nekaterih evropskih državah, vozniki s hibridi poberejo predvsem subvencijo, toda na elektriko se vozijo dokaj redko. Tako ali drugače, v Nemčiji so se država in proizvajalci sporazumeli, da bodo po novem subvencije za električna baterijska vozila, vredna do 40 tisoč evrov neto, zvišali za 50 odstotkov na skupaj 6.000 evrov. To je torej še vedno manj kot pri nas. Ali bo to v trgovine pripeljalo več kupcev električnih vozil, je seveda težko reči, toda bliža se čas – 1. januar 2021 – ko bo začel veljati novi zakonski predpis glede vrednosti izpustov CO2. Ta bo smel v povprečju znašati vsega 95 gramov na kilometer, kar je seveda svetlobna leta daleč od tistega, kar smo imeli v Evropi lani, in sicer 118 gramov na kilometer ali 1,6 grama več kot leto prej. Za neizpolnjevanje predpisa so predvidene visoke kazni, a že ta hip je jasno: ali bodo morale tovarne (vsaj velika večina) seči globoko v žep, ker bodo njihovi avtomobili v povprečju spuščali v zrak bistveno več CO2, ali pa bodo tik pred zdajci nekoliko prilagodili predpise. Ni nujno, da se ne bi zgodilo drugo …

Janez Kovačič

No comments so far.

Be first to leave comment below.