Avtomobilski teden 44, 2017 Avtomobilski teden 44, 2017
Ameriška Tesla, ki ji predseduje filmsko znani Elon Musk, je res svojevrsten fenomen in to ne zaradi električnega vizionarstva in morebitne tehnične avantgardnosti, pač... Avtomobilski teden 44, 2017

Elon Musk je nedvomno vizionar, nekako ‘vizionarski’ pa so tudi letošnji in trenutni poslovni rezultati.

Ameriška Tesla, ki ji predseduje filmsko znani Elon Musk, je res svojevrsten fenomen in to ne zaradi električnega vizionarstva in morebitne tehnične avantgardnosti, pač pa zaradi gospodarske in posledično tržne neobčutljivosti. Če bi se s podobnimi poslovnimi rezultati ‘izkazalo’ kakšno drugo avtomobilsko ime, bi pogorelo na vsej črti, predvsem pa na slovitem Wall Streetu. Pri Tesli je to drugače.

V tretjem letošnjem trimesečju je imelo podjetje nič manj kot 671 milijonov dolarjev izgube. To je največja trimesečna izguba v vsej zgodovini podjetja, pri čemer še bolj v oči bode podatek, da so imeli lani v tem času 22 milijonov dolarjev dobička. Razlogi so znani: težave pri proizvodnji Tesle 3, s tem pa tudi težave pri izdelavi drugih avtomobilov, ki prihajajo iz te tovarne. Zanimiva so neverjetna nasprotja med tistim, kar je Elon Musk napovedoval spomladi, in onim, kar se kaže sedaj. Tedaj je bilo napovedano, da se bo tedenska izdelava Tesle 3 –zanjo naj bi imeli kar 450 tisoč naročil! – v zadnjem letošnjem trimesečju povečala na 5.000 vozil. Do 2. oktobra so dobavili vsega 260 Tesel 3, in to predvsem zaposlenim oziroma pogodbenim partnerjem, kar sproža številne špekulacije.

Očitno je, da imajo precej težav v tovarni Nevada Gigafactory. Ker se problemi kopičijo, prav izdelava Tesle 3 pa je v katastrofalnem nasprotju s tistim, kar so napovedovali in načrtovali, bodo za približno 10 odstotkov zmanjšali proizvodnjo modelov Tesla S in Tesla X, vse moči pa usmerili v povečanje izdelave Tesle 3. Tesla je v tretjem letošnjem četrtletju že vložila 1,4 milijarde, v drugem pa 1,6 milijarde dolarjev v razvoj t.i. proizvodnih procesov. Omembe vredno pa je, da je so prihodki konec drugega trimesečja dosegli 2,36 milijarde, to pa je bilo deset odstotkov več kot v primerljivem lanskem obdobju. Ob vsem drugem so prejšnji mesec odpustili 700 zaposlenih, kar gotovo potrjuje obseg težav, s katerimi se sooča to ameriško avtomobilsko podjetje.

Elon Musk seveda ne skriva, da je problemov veliko, a hkrati vztraja pri svojih načrtih. Ko so objavili poslovne rezultate tretjega četrtletja, se je vrednost delnic na newyorški borzi zmanjšala za 6,8 odstotka, a se je čez nekaj dni njihova vrednost znova povečala. Prepričevalna moč prvega moža te električno-avtomobilske korporacije je ta hip očitno še vedno veliko večja kot pa teža poslovnih rezultatov. Koliko časa še? Vprašanje za velik denar.

***

Iz Porscheja že precej časa pihajo zgolj ugodni poslovni vetrovi.

Povsem drugačni vetrovi pa ta hip oziroma že nekaj časa pihajo v nemškem Zuffenhausnu, kjer je doma Porsche. V devetih letošnjih mesecih je bil njihov promet vreden 17,1 milijarde evrov, profitna marža je dosegla 17,6 odstotka, letošnja prodaja je zrasla za štiri odstotke na 185 tisoč vozil, število zaposlenih pa se je povečalo za osem odstotkov na 29.284.

Oliver Blume, ki je na čelu te avtomobilske hiše, sicer v lastniškem naročju koncerna Volkswagen (VW), je ob tem predstavil in hkrati znova potrdil cilje: povečanje dobičkonosnosti, razvoj novih tehnologij in usmeritev v elektromobilnost. Glede slednjega očitno ni nobenega dvoma več, v katero smer bo šel razvoj avtomobilov in avtomobilizma, kajti letos so predstavili dve hibridni izvedenki Panamere. Vsaj delno so znani tudi načrti za leto 2019, ko naj bi se rodil prvi električni športni Porsche, pa še marsikaj drugega. V prihodnjih petih letih bo tovarna v razvoj hibridov in električnih avtomobilov vložil kar tri milijarde evrov, to pa bo prineslo tudi delo tudi 1.200 ljudem. In sedaj retorično vprašanje: kaj bi bilo, ko bi bil na čelu Porscheja Elon Musk?!

***

BMW izdeluje nekatere modele tudi v ameriškem Spartanburgu in vsaj nekaj jih bo moralo na izredni pregled.

Zgodi se številnim, seveda tudi najbolj znanim, skoraj prestižnim. Tokrat se je nemškemu BMW, ki je pomemben član premijske avtomobilske druščine. Na izredni pregled bo münchenska tovarna vpoklicala okoli 1,4 milijona avtomobilov in to pretežno v Severni Ameriki oziroma v ZDA.

Gre za dva vpoklica. V prvem naj bi pregledali okoli 670 tisoč BMW serije 3, ki nastajajo v ameriškem Spartanburgu. Pri teh avtomobilih, narejenih v času od 2006 do 2011, bi lahko prišlo do napake v klimatski napravi oziroma sistemu za ogrevanje, to pa bi lahko povzročilo požar. Drugi vpoklic pa bo zajel 740 tisoč vozil serije 3 in 5, pa X3, X5 in Z4, narejenih od 2007 do 2011. Tudi pri teh avtomobilih obstaja možnost napake na ventilu, ki bi lahko zarjavel in povzročil požar. Seveda bo pregled opravljen brezplačno, pa čeprav se doslej še ni zgodilo, da bi se tudi v resnici zgodilo kaj hudega. No, vpoklic nikoli ni prav dobra vest, tudi če si doma v bavarski prestolnici in sestavni del premijske avtomobilske skupine.

Janez Kovačič