Avtomobilski teden 28, 2020 Avtomobilski teden 28, 2020
Globok minus v pol leta, manjši v juniju Vprašanje je, kdaj je bilo zanimanje za polletne podatke o prodaji novih avtomobilov na slovenskem trgu... Avtomobilski teden 28, 2020

Malce presenetljivo je, da je bil električni Golf v pol leta najbolje prodajano električno baterijsko vozilo pri nas.

Globok minus v pol leta, manjši v juniju

Vprašanje je, kdaj je bilo zanimanje za polletne podatke o prodaji novih avtomobilov na slovenskem trgu tako veliko kot letos oziroma sedaj. Morda je bilo podobno le v času gospodarske krize konec prejšnjega desetletja. Sedaj je – tako statistika sekcije uvoznikov avtomobilov pri Trgovinski zbornici Slovenije – vse jasno. In morda tudi nekoliko nepričakovano.

V letošnjih šestih mesecih je bilo pri nas prodanih 28.005 novih osebnih avtomobilov. To je bilo 31,9 odstotka manj kot v primerljivem lanskem času. Padec je pričakovano globok, a ga je treba ob tem postaviti ob bok tistemu, kar se je dogajalo junija. V šestem letošnjem mesecu se je za nove avtomobile odločilo 6.565 kupcev oziroma za 5,7 odstotka manj kot junija lani. Minus je glede na okoliščine relativno skromen, čeprav so razlike med posameznimi tovarnami oziroma njihovimi zastopniki kar precejšnje. Junij je bil po maju drugi mesec, ko je bila trgovina z avtomobili povsem sproščena in zdi se, da so bili v tem pogledu ‘sproščeni’ tudi kupci. Svoje so naredili tudi ali predvsem popusti; zdi se, da je pri marsikomu prevladala odločitev za nakup avtomobila prav zaradi tega.

Sicer pa drži, da je v letošnjega pol leta francoski Renault po dolgem času na prvem mestu zamenjal nemški Volkswagen. Razlika je majhna, očitno je, da Renault ustvarja svojo prednost predvsem s Cliom, ki je bil znova slovenski avtomobilski prvak tako junija (prodanih je bilo 931 vozil!) kot v zadnjih šestih mesecih, medtem ko Volkswagen morda nekaj bolj trpi zaradi zadreg pri dobavi in težavah z Golfom osme generacije. Gotovo je omembe vredno dejstvo, da je v letošnjem prvem polletju s plusom delala le južnokorejska Kia, ki je nastopila z agresivno censko kampanjo, deloma mu je sledil tudi Volvo.

Številke tudi kažejo, da pandemija ni škodovala športnim terencem oziroma križancem. V pol leta se je njihov skupni delež povzpel na 40 odstotkov, pri čemer postaja očitno, da jemljejo kupce tako rekoč vsem drugim oziroma v vseh razredih in ne le zgolj ali predvsem limuzinskim kombijem, kar je bila (menda) značilnost lanskega leta. Tudi nič ne kaže, da bi se navdušenje nad njimi uneslo ali celo zmanjšalo, pri tem pa ni mogoče spregledati, da si velike kose trga režejo športni terenci nemškega Volkswagna, pri čemer so jim v pomoč tudi športni terenci Škode in vsaj v manjšem delu tudi Seata.

Ob vsem, kar se je dogajalo, gotovo ni mogoče mimo električnih baterijskih vozil (EBV), ki očitno in dokončno postajajo evropska (in verjetno tudi svetovna) avtomobilska prihodnost. V pol leta jih je bilo pri nas prodanih 694, v enakem obdobju lani pa zgolj 378. To pomeni, da je bil njihov tržni delež 2,5-odstoten, kar sicer ni bistveno povečanje v primerjavi z enakim lanskim obdobjem, toda napredek je. Ob tem ni mogoče spregledati naslednjega: v tem času se je največ slovenskih kupcev odločilo za električnega Golfa, vendar je jasno, da bo v drugi polovici drugače, kajti novi Golf oziroma Golf 8 ni več elektrificiran. Štafetno palico najuspešnejšega EBV utegne tako prevzeti Renault Zoe, ki je v zadnjih šestih mesecih zaostajal za nemškim tekmecem, junija pa je bil že prvak. In za konec ta hip zgolj vprašanje brez odgovora – se je slovensko avtomobilsko navdušenje prav zaradi koronakrize že izčrpalo in bo scena v drugi polovici leta znova precej drugačna?

***

Tesla naj bi bila po trenutni tržni kapitalizaciji več vredna kot Toyota.

Tesla več vredna kot Toyota

Ameriška Tesla je očitno dobro izkoristila vse tisto, kar je povzročil Covid-19, svoje pa je dodala tudi newyorška borza. Pred časom je Teslina delnica dosegla vrednost skoraj 120 dolarjev. To je pomenilo, da je bila tržna kapitalizacijo te tovarne – število delnic krat njihova vrednost –, kar 209 milijard dolarjev oziroma šest milijard več kot vrednost japonske Toyote. Nedvomno je zanimivo tudi to, da naj bi bila Tesla po teh številkah več vredna kot General Motors in Ford skupaj. Zakaj se zlasti ameriški investitorji tako navdušujejo nad Teslo in Elonom Muskom, največjim delničarjem in izvršnim direktorjem, je težko reči. Zdi pa se, da je zaupanje v prepričanje, da je avtomobilska prihodnost zgolj in predvsem električna, bistven razlog za ponovni meteorski vzpon te tovarne, ki v zadnjem desetletju v poslovno-finančnem smislu ni imela pokazati kaj posebej obetavnega. Primerjava med Toyoto in Teslo po drugi strani kaže skoraj megalomansko nasprotje: lani je japonska tovarna prodala 10,4 milijona avtomobilov, Tesla 367 tisoč. Promet Toyote je bil vreden kar 281 milijard dolarjev, Teslin pa nekaj manj kot 25 milijard dolarjev …

Janez Kovačič

Preberite tudi