Avtomobilski teden 24, 2017 Avtomobilski teden 24, 2017
Medtem ko je bil nemški Volkswagen (VW) zaradi afere ‘Diesel-Gate’ na ameriških tleh v povsem podrejenem, pravzaprav ponižujočem položaju, saj je moral pristati tako... Avtomobilski teden 24, 2017

Volkswagen bo evropskim lastnikom oziroma državljanom Evropske unije, lastnikom spornih vozil, za dve leti podaljšal tovarniško garancijo. Bolje nekaj kot nič, je tudi slišati.

Medtem ko je bil nemški Volkswagen (VW) zaradi afere ‘Diesel-Gate’ na ameriških tleh v povsem podrejenem, pravzaprav ponižujočem položaju, saj je moral pristati tako rekoč na vse, kar so predlagale ali zahtevale ameriške oblasti, je bilo vse do sredine tega tedna v Evropi oziroma EU precej drugače.

Ampak nič več, kajti VW je končno popustil pritisku Bruslja: vsi tisti lastniki Volkswagnov oziroma drugih avtomobilov tega koncerna, ki imajo vgrajene sporne motorje, se lahko nadejajo podaljšanja tovarniške garancije za dve leti. Lepo, utegnejo reči oškodovani Evropejci, ampak nekaj pelina ostaja, kajti ob tem ne bodo deležni nobenih denarnih nadomestil.

Tako se je vsaj za sedaj končala enoletna bitka med Brusljem oziroma evropsko komisijo (še najbolj se je pri tem angažirala Vera Jourová, evropska komisarka za zaščito potrošnikov oziroma njihovih pravic), ki je zahtevala enako obravnavo evropskih in ameriških kupcev. Razlogov za takšne zahteve je bilo seveda veliko, kajti v aferi je bilo ‘prizadetih’ enajst milijonov vozil, večina je bila prodana v Evropi. VW je najprej izpeljal (pa ta hip še ne povsem dokončno) tako imenovano tehnično uskladitev motorjev s predpisi Evropske unije in to je bilo tudi vse. Očitno so si v Wolfsburgu premislili in videti je, da ni zaleglo niti nemško lobiranje v evropski prestolnici – kolikor ga je bilo.

Vprašanje je, ali je Volkswagen so to odločitvijo končal ‘zgodbo’ na evropskih trgih oziroma državah. Če bi sodil po tistem, kako se je klobčič zamotaval in odmotaval na oni strani Atlantika, bi bilo mogoče sklepati, da to ni bilo zadnje poglavje. Ampak ve se: združena Evropa ni ZDA. In morda to tudi ni zgolj slabo.

***

Karl Thomas Neumann bo menda prav kmalu novi prvi mož Audija.

Ko si na Olimpu, si seveda toliko bolj na očeh in ni nujno, da je življenje zaradi tega zgolj lepše ali enostavnejše. Morda to sedaj spoznava Volkswagen, ki je že dolgo v soju žarometov, ta teden pa še bolj zaradi dveh reči: zaradi morebitne stavke delavcev v slovaški tovarni in ker se očitno pripravlja zamenjava na krmilu Audija.

Slovaška velja za evropski Detroit, torej državo z izjemno razvito in zelo raznoliko avtomobilsko industrijo. Vse doslej (ali skoraj vse doslej) so od tam prihajale zgolj novice o rekordih – produkcijskih, poslovnih, zaposlitvenih ipd. Toda sedaj slovaški delavci v Volkswagnovi tovarni, tisti, v kateri nastaja vrsta avtomobilov različnih znamk, ki sestavljajo omenjeni nemški koncern (izdelujejo namreč VW Touareg, Audi Q7, Škodo Citigo, Seat Mii, pa karoserije za Cayenne in Bentley Bentaygo), napovedujejo neomejeno stavko. Ta naj bi se začela prihodnji torek, če vodstvo ne bo zvišalo plače za 16 odstotkov. Uprava je ponudila 4,3-odstotno povečanje in 350 evrov bonusa, a se zdi, da to zaposlenih ne bo zadovoljilo.

Toplo je tudi v Audijevem Ingolstadtu. Pred dobrim mesecem so tam podaljšali mandat dolgoletnemu prvemu človeku Rupertu Stadlerju. Odločitev se je zdela vsaj nekoliko nenavadna. Stadler je že dolgo za krmilom te premijske hiše in se je vse doslej dokaj vešče ubranil obtožb, da je vedel, kaj se je dogajalo z dizelskimi motorji. Glede na to, da je že dolgo v ožjem vodstvu koncerna, se zdi torej precej logično, da bi moral kaj vedeti. No, ko so mu podelili nov mandat, je bilo tudi mimogrede  rečeno, da zgolj zaradi tega, ker ga ne bo ‘oddelal’ do konca. In zdi se, da že pripravljajo zamenjavo, kajti na njegovo mesto naj bi prišel Karl Thomas Neumann, ki je bil še pred dnevi prvi mož rüsselsheimskega Opla. Preden je prišel tja, je skrbel za Volkswagen na Kitajskem. Zamenjava utegne biti vsaj za enega boleča, ni dvoma. Ampak z bogato odpravnino se bo Stadler počutil tako, kot če bi se udaril v komolec: močno boli, ampak tudi hitro mine.

***

Jeep Grand Cherokee naj bi imel sporno programsko opremo. Morda je na pomolu novi ‘Diesel-Gate’.

Nič še ni jasno, a se vse bolj dozdeva, da je tudi FCA ali Fiat Chrysler Autombiles pri nekaterih svojih avtomobilih uporabljal nedovoljeno opremo, s katero je ali  naj bi prelisičil ameriške oblasti. Ampak ta hip še nič ni odločeno in vse kaže, da bo trajalo tedne ali celo mesece, preden se bo kaj izcimilo.

Ameriške oblasti so namreč že januarja obtožile FCA, da je pri 104 tisoč avtomobilih (zvečine gre za Jeep Grand Cherokee in Dodge Ram) uporabljali neprimerno softversko opremo, s katero so zmanjšali izpuste škodljivih plinov pri dizelskih motorjih. Torej naj bi počeli nekaj takšnega kot Volkswagen. FCA je to zanikal, pred slabim mesecem pa je podobno obtožba prišla tudi iz ameriškega pravosodnega ministrstva. FCA je, tako je mogoče sklepati, čeprav tega izrecno nihče ni potrdil, nato predlagal posodobitev sporne programske opreme. Prav ta posodobitev naj bi pripomogla k temu, da bi sporni dizelski motorji ne bi bili več sporni. To pa morajo seveda dovoliti ameriške oblasti. Razlaga je nekoliko nenavadna, a ji je treba ta hip verjeti. Kot je dejal eden izmed odvetnikov pravosodnega ministrstva, utegne trajati tedne ali celo mesece, preden bodo sprejeli takšno odločitev – če sploh.

Karkoli se bo že zgodilo, nesporno je, da si tisti hip, ko se te lotijo Američani, v precej negotovem položaju. Če si tujec, pa četudi je FCA ameriško-italijanski konglomerat, še toliko bolj. Prav kmalu se ne bo nič zgodilo, torej počakajmo do jeseni. In tedaj lahko se zgodi apeninsko-ameriški ‘Diesel-Gate.’

Janez Kovačič