Avtomobilski teden 18, 2020 Avtomobilski teden 18, 2020
GM je zadržal izplačilo dividend, a Mary bo dobila svoje Delničarji avtomobilskih tovarn oziroma združb spoznavajo, da je epidemija koronavirusa ni tako nedolžna, kot... Avtomobilski teden 18, 2020

Mary Barra: vsako leto dobi na svoj račun nekaj manj …

GM je zadržal izplačilo dividend, a Mary bo dobila svoje

Delničarji avtomobilskih tovarn oziroma združb spoznavajo, da je epidemija koronavirusa ni tako nedolžna, kot se je zdelo še pred kakšnim mesecem. To velja tudi za ameriške avtomobilske hiše, ki ena za drugo zadržujejo izplačilo bodisi letnih bodisi trimesečnih dividend. To slednje velja tudi za največjega na drugi strani Atlantika, torej za General Motors (GM).

Pojasnilo za ukrep, ki pravzaprav nima primerjave v novejši zgodovini ZDA – če seveda izvzamemo veliko depresijo oziroma krizo ob koncu tridesetih let prejšnjega stoletja, ki je rodila znameniti Roosveltov ‘New Deal’ – je seveda zelo preprosto: želijo zadržati kar največ denarja, da bi lahko obdržali proizvodnjo. Veliko pred GM je izplačilo dividend za prejšnje leto zadržal Ford, drugi na lestvici največjih ameriških avtomobilskih družb, medtem ko ta hip ni jasno, kaj bodo storili pri Chryslerju, ki skupaj s Fiatom tvori koncern FCA. Ta italijansko-ameriška korporacija je sicer v posebnem položaju, saj je v procesu združevanja s francoskim PSA (Peugeot, Citroën, Opel). Toda tudi PSA je pred časom napovedal zdržanje izplačila dividend, pri čemer se je zgolj pridružil prav tako francoskemu Renaultu, ki je to storil že veliko prej. Problem vseh avtomobilskih tovarn v ZDA – pa naj gre za domače ali tuje, ki jih ni malo – je razdeljenost države glede tega, kdaj naj bi ponovno zagnali proizvodnjo. Veliko jih je računalo, da se bo to zgodilo v prvih dneh maja, sedaj postaja jasno, da bo večina verjetno počakala do sredine meseca. Prezgodaj in preveč tvegano, menijo v večini avtomobilskih hiš. Zanimivo bo opazovati, kako bo ukrepal nemški BMW, ki ima v Spartanburgu v Južni Karolini svojo največjo tovarno (z letno proizvodnjo okoli 400 do 500 tisoč vozil!), pri čemer se guverner te zvezne države nagiba h kar najhitrejši ‘normalizaciji’ življenja – tako kot predsednik Donald Trump.

Ob vsem tem pa še novica o tem, koliko bo za svoje delo v letu 2019 dobila Mary Barra, izvršna direktorica GM: skupaj nič manj kot 21,6 milijona dolarjev, kar je za 1,1 odstotka manj kot leto prej. To je skupni dohodek, pri čemer je ta sestavljen iz plače, različnih bonusov in dodatkov v obliki paketov delnic podjetja ipd. Je pa res, da se tisto, kar zadnja tri leta dobi na svoj račun, stalno zmanjšuje: leta 2017 je dobila 21,96 milijona dolarjev, za leto 21,87 milijona dolarjev in za lani že omenjeni znesek …

***

Prius je oral hibridno ledino in to ne le v Evropi.

Toyota: vizionarska odločitev

Pisalo se je leto 1997. Tedaj je japonska Toyota postavila na trg svoje prvo hibridno vozilo – Prius. Ni bil sprejet s kakšnimi posebnimi ovacijami. Toda te dni je japonska avtomobilska hiša izdelala 15-milijonti hibridni avto. Lahko si reče, da je bila njena odločitev za tovrstni pogon vizionarska.

Prius se sedaj vozi v skupini 19 hibridnih modelov, ki nastajajo v Toyoti in Lexusu kot premijskem delu te japonske avtomobilske korporacije, in so na voljo evropskim trgom. V svetovnem merilu imata Toyota in Lexus v svojem programu kar 44 različnih modelov oziroma karoserijskih izvedenk na hibridni pogon. Kot pravijo pri Toyoti, so s svojimi hibridnimi avtomobili pripomogli k temu, da je šlo v zrak 120 milijonov ton manj ogljikovega dioksida, ki velja za enega najbolj škodljivih toplogrednih plinov. Upoštevaje načrte, ki jih ima EU prav z emisijami CO2, je jasno, da je Toyota v precej boljšem položaju kot konkurenti in to še posebej v primeru, ko ali če bo 1. januarja 2021 res začelo veljati določilo o povprečnem izpustu CO2 v vrednosti 95 gramov na kilometer. Ne glede na to pa Toyota načrtuje, da bo do leta 2025 na evropske trge postavila 40 novih elektrificiranih avtomobilov.

***

Za sedaj kaže, da je Tesla v letošnjih prvih treh mesecih poslovala pozitivno predvsem po zaslugi Tesle 3.

Elon Musk: virusna panika je »butasta«

Medtem ko tako rekoč vse avtomobilske tovarne sporočajo, kako slabo jim je šlo v letošnjih prvih treh mesecih, je očitno, da je ameriška Tesla svojevrstni zmagovalec kriznih časov.

V letošnjem trimesečju naj bi imela tovarna celo dobiček oziroma poslovala pozitivno. Čeprav ta hip natančnejše številke niso znane, je jasno, da je tovarna izkoristila dobro utečeno spletno prodajo na tako rekoč vseh pomembnih trgih, tudi evropskem. Če se bo izkazalo, da so napovedi o pozitivnem letošnjem poslovanju resnične, bo to šele drugič ali morda tretjič v vsej zgodovini te tovarne. Kot poročajo, je Tesla izkoristila dobro založenost svoje spletne trgovine z avtomobili, kar dokazuje tudi podatek Jato Dynamics, da je bila Tesla 3 letos najbolje prodajani električni avtomobil na evropskih trgih (več kot 15 tisoč) in hkrati drugi najbolje prodajani avto nasploh – takoj za Volkswagnovim Golfom. Sicer pa Elon Musk, izvršni direktor Tesle in hkrati njen največji lastnik, v zadnjem času govori nekako tako kot ameriški predsednik. Stroge omejitve gibanja v Kaliforniji je označil za fašistične, moti ga tudi odločitev, da bo tovarna v Freemontu še kar nekaj časa zaprta. In za povrh je mnenja, da je panika ob pandemiji koronavirusa »butasta«.

Janez Kovačič