Avtomobilski teden 17, 2020 Avtomobilski teden 17, 2020
EU: zgolj navzdol Podatki oziroma številke so presunljive, toda ne nepričakovane. Posel z osebnimi avtomobili v Evropski uniji je bil marca katastrofalen, v letošnjem... Avtomobilski teden 17, 2020

Le na Cipru so imeli letos več kupcev kot v primerljivem lanskem obdobju.

EU: zgolj navzdol

Podatki oziroma številke so presunljive, toda ne nepričakovane. Posel z osebnimi avtomobili v Evropski uniji je bil marca katastrofalen, v letošnjem prvem trimesečju prav tako, čeprav je bil minus nekaj skromnejši. Ampak pravo stanje bodo pokazali šele aprilski podatki.

Po podatkih Acea, evropskega združenja proizvajalcev avtomobilov, se je prodaja avtomobilov marca zmanjšala za 55,1 odstotka v primerjavi z lanskim marcem. Toda razlike med posameznimi trgi so precejšnje. Pričakovano je, da je bilo najslabše v Italiji, kjer je bilo kupcev v tem mesecu za 85,4 odstotka manj. Tudi vsi drugi veliki evropski trgi – Španija, Francija, Nemčija ipd. – so prav tako beležili visoke minuse, koronavirus pa je seveda vplival tudi na vse druge evropske avtomobilske prostore. Mimogrede: po podatkih Acea je bila prodaja avtomobilov v Sloveniji marca manjša za 62,4 odstotka, kar je eden največjih padcev v EU.

Letošnje prvo trimesečje je bilo nekaj manj katastrofalno, pa vendarle daleč od tistega, kar so beležili v primerljivem lanskem času, ki pa tudi ni bil nekaj posebnega. Na ravni EU je bila prodaja torej manjša ‘le’ za 25,6 odstotka. Tako ‘skromen’ padec posla je zlahka razumljiv, kajti epidemija je tako rekoč hermetično zaprla prodajne salone po prvem marčevskem tednu, prej, torej januarja in februarja, pa je bilo stanje bistveno bolj običajno. Kljub temu so najbolj trpeli italijanski, španski in francoski trg, na katerih je prodaja v vseh treh primerih padla za več kot 30 odstotkov. Ni mogoče mimo Nemčije, kjer je bilo kupcev v tem času za dobrih 20 odstotkov manj. Slovenija? Minus 28,4 odstotka, kar je znova eden največjih padcev. Vsaj omembe vredno je tudi dejstvo, da so imeli v prvih treh letošnjih mesecih plus na dveh trgih, in sicer se je prodaja v Litvi povečala za 5,2, na Cipru pa za točno pet odstotkov …

***

Proizvodnja avtomobilov naj bi letos upadla vsaj za dvajset odstotkov.

Črnoglede (avtomobilske) napovedi

Ko je tako, kot je, so temu primerne tudi napovedi. In te seveda ne morejo biti drugačne kot pesimistične ali kar zelo črnoglede.

Po mnenju analitične hiše LMC Automotive naj bi se globalna proizvodnja avtomobilov v letošnjem letu zmanjšala za 20 ali morda celo 30 odstotkov. V konkretni številki naj bi to pomenilo, da bo iz avtomobilskih tovarn v najboljšem primeru pripeljalo okoli 71 milijonov vozil oziroma osebnih avtomobilov. Tako kot Evropa bo v tem smislu zelo trpela izdelava v Severni Ameriki oziroma v ZDA, ki veljajo za drugi največji trgi na obli; lani so tam prodali nekaj več kot 17 milijonov vozil, na Kitajskem čez 25 milijonov, v Evropi pa dobrih 15 milijonov. Tako na Stari celini kot v ZDA bi morale avtomobilske tovarne sedaj predstaviti in na trg poslati kar veliko novih avtomobilov, toda vprašanje je, kako to storiti, ko velika večina avtomobilskih trgovin šele počasi oziroma postopoma odpira svoja vrata.

Veliko vprašanje je tudi, kaj se bo dogajalo na Kitajskem. Tam velika večina avtomobilskih tovarn že obratuje, vendar v precej specifičnih okoliščinah. Zagon evropske avtomobilske industrije je v teku, toda vprašanje je, kdaj se bo to zgodilo v celoti. Dejstvo je, da so preskrbovalne verige pretrgane in da izdelava po načelu ‘Just in Time’ marsikje ne bo mogoča. Na to je pred nadevanim opozorila tudi predsednica nemškega združenja izdelovalcev avtomobilov VDA Hildegard Müller, ki je dejala, da solistično zaganjanje proizvodnje v Nemčiji ali Evropi ne bi imelo pravega smisla. Sicer pa se napoved zgoraj omenjene analitične hiše konča s sporočilom, da so možni tudi precej slabši scenariji, kot so jih napovedali …

***

PSA-FCA: dividend ne bo vsaj do konca junija.

Epidemija povzroča težave pri združevanju PSA in FCA

Lanska napovedana in tudi potrjena združitev francoskega PSA (Peugeot Citroën Opel) in italijansko-ameriškega FCA (Fiat Chrysler Automobiles), s katerim naj bi nastal četrti največji izdelovalec vozil na obli, je, čeprav so bile napovedi drugačne, malce nasedel na čereh koronavirusa. Ni presenetljivo.

Decembra lani sta se podjetji dogovorili, da bosta svojim delničarjem izplačali po 1,1 milijarde evrov kot del dogovora o dokončni združitvi. Toda tedaj še ni bilo pandemije. Sredi maja naj bi se zgodila generalna skupščina lastnikov oziroma delničarjev in na tej naj bi dokončno potrdili dogovor. Toda skupščina je prestavljena na 25. junij, kar torej pomeni, da delničarji vsaj do takrat ne bodo dobili obljubljenega denarja. Philippe de Rovira, ki pri PSA skrbi za finance, je ob tem povedal, da dokončne odločitve še ni, je pa seveda omenil dejstvo, da je koncern v letošnjih treh mesecih zabeležil zelo slabe poslovne rezultate. Ob tem je še omenil, da niti PSA niti FCA nista pri nobeni vladi zaprosila za posojilo oziroma poroštvo za finančno pomoč, ker, kot je dejal, »hočemo ostati odvisni od trga in okoliščin«.

Janez Kovačič