Avtomobilski teden 16,2020 Avtomobilski teden 16,2020
Kdaj znova – to je sedaj vprašanje Ta hip je videti tako, kot da si avtomobilske tovarne zelo želijo znova zagnati proizvodnjo. Čeprav še... Avtomobilski teden 16,2020

Kdaj bodo znova pognali stroje v avtomobilskih tovarnah?

Kdaj znova – to je sedaj vprašanje

Ta hip je videti tako, kot da si avtomobilske tovarne zelo želijo znova zagnati proizvodnjo. Čeprav še zdaleč ni jasno, kako naj bi to storile – za tekočim trakom je treba ohraniti t.i. socialno distanco, delavce ustrezno opremiti oziroma zaščitit ipd. –, ostaja odprto vprašanje: zakaj in čemu izdelovati avtomobile, ko pa se zdi, da bo morala prodaja vendarle še nekoliko počakati?

Prodajni saloni so v teh dneh še vedno zaprti, vsaj velik del, vprašanje je tudi, ali je nakup avtomobila v teh časih res velika prioriteta oziroma nuja. In torej ni čudno, če nemške avtomobilske tovarne skoraj združeno pritiskajo na vladni Berlin in kanclerko Angelo Merkel, naj vendarle prižge zeleno luč za ponoven zagon avtomobilskih tovarn. Toda koncern Volkswagen očitno ne čaka na skupno odločitev, saj je napovedal, da bosta po 20. aprilu začeli obratovati tovarni v nemškem Zwickau in slovaški Bratislavi, po 27. aprilu pa naj bi stekal izdelava v tovarnah na Portugalskem, ZDA, Španiji, Rusiji ipd.

Na drugi strani Atlantika nam dragi Donald Trump tudi napoveduje zagon vsega gospodarstva – epidemiji ali prav njej navkljub. Toda njegove napovedi je treba vedno jemati z veliko rezerve; končno je pred dobrimi desetimi dnevi obljubljal »običajno življenje« že med velikonočnimi prazniki. Zgodilo se ni nič, kajti tam čez se dogajajo stvari, ki kažejo najbolj razvito svetovno gospodarstvo in družbo nasploh v tragični luči. Ampak v ozadju je vsekakor izjemen pritisk industrije, ki se v resnici ne meni prav veliko za Covid-19, pač pa ve, da se utegnejo ponoviti črni scenariji gospodarske krize pred dobrimi desetimi leti. Kako se bo obrnila ameriška avtomobilska industrija, je seveda težko napovedati. Je pa na dlani: brez proizvodnje in posledično prodaje bo tudi orjaška vladno-finančna pomoč zgolj kaplja v morje. To so že pred časom ugotovili pri Fordu, ki je, to smo tudi že pisali, zadržal izplačilo lanskih dividend delničarjem. Odločitev seveda ni bila sprejeta s kakšnim posebnim navdušenjem, a tudi delničarji dobro vedo, da so časi resni in razmere nepredvidljive. Sicer pa Ford ni bil edini, ki je s prej opisano potezo posegel v arzenal gospodarskih ukrepov, ki so v očitnem nasprotju z doktrino kapitalizma – trg je edino merilo in vse uredi. Za nekaj podobnega se je odločil tudi francoski Renault, ki je prav tako zadržal izplačilo lanskih dividend. Denar potrebuje za obuditev proizvodnje in še marsikaj drugega. Kaj so na to rekli v vladni Elizejski palači, ni znano, je pa znano, da je francoska država 15-odstotna lastnica Renaulta. Ampak tudi tam dobro vedo, da se utegne najslabši možni scenarij podaljšati: ustavljeni tekoči trakovi, zaprti prodajni saloni in delavci doma ali pa na ulicah …

***

Francoski Renault se umika iz posla z Donfengom, a ostaja na Kitajskem.

Renault: konec z Donfengom

Zgoraj omenjeni francoski Renault, pomemben igralec tudi na slovenskem avtomobilskem in gospodarskem prostoru, je te dni v ospredju tudi zaradi dogajanja na Kitajskem. Leta 2013 je s tamkajšnjim partnerjem oziroma gospodarsko skupino Donfeng ustanovil skupno podjetje. Tri leta kasneje je stekla izdelava osebnih avtomobilov, sedaj pa francosko podjetje sporoča, da se umika iz tega posla. Ni šlo, pravijo.

Podatki to tudi potrjujejo: lani so na tem največjem avtomobilskem trgu na obli – v letu 2019 je bilo tam prodanih nekaj več kot 25 milijonov avtomobilov – za svoje avtomobile našli vsega 18 tisoč kupcev. Izguba, ki je nastala zaradi skromnega posla, in sicer več kot 212 milijonov dolarjev, je gotovo tudi pripomogla k odločitvi o prenehanju sodelovanja z Donfengom. Mimogrede: omenjeno kitajsko podjetje, močno prisotno v kitajski avtomobilski produkciji, je pomemben delničar PSA (Citroën, Peugeot in Opel) in vse kaže, da utegne svoj lastniški delež še povečati. Toda s tem, ko se Citroën umika iz prej omenjenega partnerstva, se ne umika iz Konfucijeve dežele. Kot pravijo, se bodo bolj osredotočili na sodelovanje s prav tako kitajskim podjetjem Brilliance China Automotive Holdings (BCAH), in sicer pri izdelavi gospodarskih vozil in električnih avtomobilov. Vse tudi kaže, da vrata sodelovanja z Donfengom kljub vsemu niso dokončno in povsem tesno zaprta, saj ta sodeluje z japonskim Nissanom pri izdelavi električnih vozil. In še ni pozabljeno – zveza Renault-Nissan-Mitsubishi še vedno obstaja, čeprav kakšne posebne ‘živosti’ niti ne kaže.

***

Elon Musk je pretiraval …

Musk in njegov čivk

Zgodba je stara skoraj dve leti: sredi leta 2018 se je ameriška Tesla znašla v velikih težavah in Elon Musk, njen največji posamični lastnik in tedaj tudi njen predsednik, je razmišljal, da bi se podjetje umaknilo z borze. V začetku avgusta je v svet poslal čivk, v katerem je zapisal da bo »Tesla postala privatno podjetje, denar za nakup je zagotovljen«. To je seveda povzročilo buren odziv, in sicer najprej na borzi, saj se je vrednost delnice tega dne na newyorški borzi povečala za 13 odstotkov. Toda prav kmalu je Elon Musk priznal, da je s svojim čivkom pretiraval, da v resnici ni mislil resno, predvsem pa da denarja za odkup podjetja – govorilo se je o okoli 70 milijardah dolarjev! – v resnici ni. Borza je znova reagirala, kajti vrednost Tesline delnice se je dober teden po Muskovem čivku znižala za 11 odstotkov. Vse drugo je bolj ali manj znano: ameriški regulator vrednostnih papirjev je Musku naložil plačilo kazni 20 milijonov dolarjev, poleg tega se je moral odpovedati mestu predsednika družbe.

In sedaj? No, sedaj je sodišče odločilo, da je Musk s svojim čivkom zavedel delničarje in da ga ti lahko tožijo … Še bo zanimivo.

Janez Kovačič